دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

جَشَن خوانی :
جَشَن از واژه اوستایی یسنا به معنی ستایش کردن گرفته شده است.ایرانیان باستان که روزهای بسیاری از سال را باشکوه ویژه ای جشن میگرفتند، در روز ششم فروردین هم با مراسمی دل انگیز و شادی آفرین و شادی آفرین ، اهورامزدا و فروزه های نیک آفرینش را ستایش میکردند.
هم اکنون بهدینان برای تدارک جَشَن خوانی آجیل و لرک بر سر سفره های ویژه جشنها ، آماده میکنند.بر سر سفره علاوه بر آجیل شمعدان ، آتش دان بروی سینی مخصوص خود و نیز شیر و شربن قرار میدهند، دو نفر موبد مراسم جَشَن خوانی را اجرا میکنند که زوت Zut و راسپی Raspi میشوند.آنان لباس سپید مخصوص در بر دارند و کلاه سفید بر سر مینهندو دستمال سفیدی که پِنام نامیده میشود، در جلوی بینی و دهان بسته اند و روبه روی هم در دوسوی سفره می ایستند و مراسم را با سرایش بخشهایی از اوستا شروع میکنند و پس از آن در حالی که روبه روی هم مینشینند سرایش اوستا را ادامه میدهند.
در هنگام سرایش قسمتی از آفرینگان دَهمان و کرده سروش (بخشی از خُرده اوستا) ، راسپی از جای خود برمیخیزد ، زوت در حالی که شاخه مورد در دست میگیرد،سرود آفرینامه را آغاز میکند؛ راسپی این واژه را بلند تر تکرار میکند و حاضران با بالا بردن یک انگشت دست، همراهی خود را با کلام موبد اعلام میدارند.در این سروز موبد از خداوند برای فرمانروای دانا و دادگستر بالاترین توانایی ها و پیروزی را خواستار است.آرزو میکند که او تندرستی و عمری دراز داشته باشدو همواره با سلاح اندیشه نیک،کردار نیک و گفتار نیک در نبرد با کژاندیشی پیروز گردد.
پس از آن زوت ، با اعلام ویسپوخاترم شاخه ای از مورد(1) را در دست میگیرد و شرکت کنندگان با اعلام راسپی دو انگشت دست خود را بالا میگیرند.موبد در این قسمت از اهورامزدا درخواست میکند که اورا یاری دهد تا با پیروی از اندیشه ،کردار و گفتار نیک از زمره نیکوکاران روزگار باشد. حاضران نیز که نیایش آفینامی و آرزوهای موبد در ویسپوخاترم را با علامت دست پذیرفته اند پس از پایان این سرود ، اشم وهو(2) میخوانند و با حرکات انگشتان خود آنچه را که با موبد هم عقیده شده بودند میبوسند و بر دیده میگزارند.
سپس قسمتی دیگر از اوستا بنام هَمازور دَهمان توسط موبدان خوانده میشود که در سراسر این بخش از ائستا موبد آرزو میکند تا همبستگی ،هم اندیشی و هماهنگی بین انسانها پایدار بماند و همواره بتوانند راستی را گسترش دهند و برضد کژ اندیشی و نابرابری مبارزه کنند.
در پایان سرایش همازور دهمان،دِهموبد(3) آتشدان را از سفره بر میدارد و مقداری کُندر، اسفند و چوب سندل بر آتش مینهد و در حالی که بوی خوش از آتش بر میخیزد برای همازوری به موبد دست میدهد و آنگاه آتشدان را به میان حاضران میبرد و آنرا در کنار و روبه روی همه میچرخاندو همازور بیم میگوید(4)و هر نفر این واژه را بازگو میکند. دهموبد،سپس سینی یا ظرف لُرک (نوعی شیرینی) را برمیدارد و با دادن یک مشت خشکبار به هریک از باشندگان ، آن را نسبت مساوی بین همه تقسیم میکند.انگاه خوراکی های اماده شده را نیز باهم مصرف میکنند.
موبدان که پیشوایان دینی زرتشتبان اند، دربرگزاری تمام مراسم دینی شرکت دارند.آنها همراه با حاضران ، نیایش همگانی میخوانند و با سرایش بخشهایی از گاثاها،یسنا و اوستا ، شادی روان را برای درگزشتگان و بهروزی و شادزیوی را برای باشندگان آرزو میکنند.
--------------------------------------
1- مورد گیاهی است همیشه سبز که در مراسم دینی انجام میشود.مورد یا مورت در میان تیره های آریایی نژاد مقدس است.
2- اشم وهو یکی از نماز های بهدینان بشمار میآید.
3- شخصی که مسئول تدارک مراسم دینی و جشنها است و در هنگام اجرای مراسم برقراری هماهنگی لازم بین موبدان و مردم را به عهده دارد.
4- بیم در چم(معنی) "باشیم" و "همازور بیم" درچم «همبستگی و یگانگی داشته باشیم» است.

posted by شارمین مهرآذر @ 9:39 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.