دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

تیره های باستانی کرد و آذری(پاسخی به دموکراتها و پان ترکها)(بخش پایانی)

پیرامون واژه کرد :
در اوستا به سه واژه کُرته ، کُرتی و کُرتو برمیخوریم که به معنی کارد و شمشیر هستند ریشه کرد از ریشه همین واژه ها و به همین معنی است.
دو سنگ نبشته از دوره توکولتی اینورتا پادشاه آشور بدست آمده که در یکی از آنها واژه ی گوتی و در دیگری واژه کُورتی آمده است. واژه های باستانی کاردا،کاردوخی ، کورتوخی ،کُردی ، کارداک، سیرتی، کُردیای ، کردوئه، کارداویه ، کارتاوای، کاردایا، کارخو و کاردا همه از یک ریشه اند و به گروهی اتلاق شده که امروزه آنان را کُرد می خوانند.

سرزمینهای تاریخی و تیره های مرتبط با کردها:
گزنفون مورخ نامدار یونانی و از شاگردان سقراط حکیم در بازگشت ده هزار یونانی در 401 پ.م از سرزمین کُردوکها یاد میکند و مینویسد:«سرزمین آنها تا بوتان کشیده شده است.»، پانترکها اورارتوها را تُرک نامیده اند!! درحالی که چنین چیزی در تاریخ باستان و معاصر وجود ندارد .واژه ی اورارتو یا اوراشتو نخستین بار در آثار آشوریان آمده است.بسیاری از پژوهندگان تاریخی و باستان شناسان جهان واژه اورارتو را مترادف واژه خالدی یا کردی ذکر کرده اند .خالدیها براساس داده های باستان شناسی شاخه ایی از کُردان بشمار میروند که در شده نهم پیش از میلاد در کنار دریاچه وان ،کشوری بنام هالدیا(خالدی ،خالدیا) فراهم کرده اند.
یاقوت حموی بنقل از ابن اثیر مینویسد:«بلوک بقردی بخشی از سرزمین جزیره ابن عمر بوده و دویست روستا داشته و شهرهای الثمانین ، جودی ف فیروز شاپور در حاشیه چپ دجله روبه رو بازیدی در جهت راست دجله بوده است.در دوره فتوحات عمر ابن الخطاب سزمین یاد شده توسط مسلمانان گشوده شده و از آن پس سزمین بقردی ، جزیره این عمر نامیده شد.
واژهگوتی در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد به مردمی گفته میشده که در کردستان و آذربایجان کنونی زندگی میکرده اند.یکی از آدم شناسان و باستان شناسان فرانسوی پس از پژوهش پیرامون اقوام کهن و تطبیق آن بامردمان فعلی و ساکنان کنونی کردستان و باملاحظه نگارهها و تندیسه هایی که از گوتیان و لولوبیان به جای مانده است مینویسد:«این تیپ مردم در میان مردمان زاگرس فراوان بوده و بجز دوگروه یاد شده انسانهای دیگری به نام ایلامی کمی پایین تر در سرزمین گوتیان و لولوبیان یعنی از مرز خرم آباد امروزی تا نزدیکی خلیج پارس میزیسته اند که آنها نیز پیش از آمدن به سرزمین ایران با گوتیان و لولوبیان در یکجا زندگی میکرده اند.از عبادت گاه های کهن گوتی ها در زاگرس میتوان غار کرفتو را نام برد که در خاک اوباتو ، میان شهرههای دیواندره و سقز قرار دارد.خانه های انبوه این غار مقدس دوهزار سال پیش پرستشگاه هراکلیس بوده و بروی دیوار یکی از این اتاق ها نام هراکلیس با وات های یونانی حفاری شده است.در زیر این نام تصویر سوارکاری حکاکی شده است که متعلق به گودرز اشکانی است و قصه ی غالب شدن او بر مهرداد پادشاه ارمنستان را میرساند، تاسیت رومی درباره ی این پرستشگاه مینویسد:«در جنگ گودرز و مهرداد پادشاه ایران به این پرستشگاه پناه برد و همین کاار انگیزه پیروزی او شد و سپس به یادگار این پیروزی پیکره جنگ یاد شده را بردیوار یکی از دیوار های پرستشگاه ساخت.»
قوم باستانی لولو که زیستگاه آنان در سنگ نبشته های بابلی تحت عنوان لولوبوم یاد شده شاخه ایی از کردان آرارت میباشند و نشستگاه آنان در مناطق زهاب، شهرزور و سلیمانیه بوده است .باستان شناس معروف پروفسور ادموندز در بررسی های باستان شناسی خود سنگ نبشته ای باستانی دربندگاور از حفاری های کوه قره داغ و دشت ذهاب به دست آورده و این سنگ نبشته از 28000سال قبل از میلاد حکایت میکند . ازسنگ نبشته های آشورناسیرپال دوم پادشاه آشور(سده نهم پیش از میلاد)چنین برمیآید که سرزمین لولو بسیار آباد بوده و ساکنان آن از صنعتگران و هنرمندان ماه بشمار میرفته اند.پادشاه آشور شماری از آنان را به آشور برده و از صنعت انان بهره مند شده است.دکتر پایزر مینویسد:«برخی از پادشاهان آشور در سده 19 و 20 پ.م از لولوبی ها بوده اند.
اقوام کاسی در خاک کرمانشاه زندگی میکرده اندو از اقوام کهن کردستان بشمار میروند.کاسی در دوران هخامنشیان در راه عبور و مرور از راه بابل به هگمتانه هرساله مالیات از حکومت ایران میگرفتند.الکساندر مقدونی گجسته با این قوم کهن جنگیده و سردار او بنام انتیفونوس از میان ایل کاسی از دربند پل تنگ گلو گزشته است.از گاندش یکی از پادشاهان کاسی سنگ نبشته ای بجای مانده که خود را پادشاه چهار گوشه جهان نامیده است.
میتانی ها نیز یکی از اقوام باستانی کُردان هستند که درسال 1500پ.م به پایه گزاری کشوری بزرگ از دریای مدیترانه تا کوه های غربی زاگرس امتداد داشته ، پرداخته اند.پایتخت میتانی ها نخست در واشوگانی(خابور)و سپس به شهر ارارپخا(کرکوک) کنونی تغییر یافته است.پیرامون تیره میتانی ، سوباری به عنوان نیکان ملت کُرد توسط باستان شناسان داخلی و خارجی هزاران سنگ نبشته و سند باستانی بدست آمده است .یکی از این سنگ نبشته ها متعلق به توشراتا ، پادشاه این تیره باستانی است و در 600سطر میباشد. یکی دیگر از نیاکان کُردان امروز تیره مقتدر سوباری میباشد که نام آنان در هزاره سوم پ.م در سنگ نبشته های مربوط به دوران لوگال آنی موند و با عنوان سوبیر امده است.در سنگ نبشته های دوره ی نارامسین از این تیره با عنوان سوباراتیم یاد کرده اند.این سنگ نبشته ها ،زیستگاه آنان را مرزهای غربی ایلام تا کوههای آمانوس در آسیای صغیر و در باختر تا اسکندرونه و آتانه نوشته است تیره نایری نیز از نیاکان کردان روزگار باستان بشمار میرود.تیگلات پلایزر نخستین پادشاه آشور با بیست و سه تن از فرمانروایان نایری در دشت ملازگرد جنگ بزرگی کرده و آنان را در کنر رودخانه دجله شکست داده است که در سنگ نبشته ای به درازا از آن یاد کرده است.
خاوزشناس نامی استاد سایس مینویسد:«مادها گروهی ار کُردان میباشند که در خاور سرمین آشور میزیستند و سرزمینشان تانیم وز دریای قزوین(خزر) کشیده میشد.زبان مادها بی گمان کردی بوده است»
باسیلی نیکیتین در تاریخ پرارزش خود مینویسد:«نژاد کُرد نمودار تیه های باستانی ،گوتی،لولو،کاسی،میتانی، سوباری،نایری،مانایی،کردوک و اورارتویی میباشد که همه این دودمانها آریایی و زبان آنان زبان مادی بوده و هریک گویش جداگانه ای داشته اند که با آن گفتگو میکردند.»در کتاب عشق و سلطنت نیز آمده است:«زبان مادها زبان کُردی بوده است و بیشتر خاور شناسان آن را تایید کرده اند.»دامستتر ایران شناس نامی مینویسد:«آویستا در زمان مادها نوشته شده و زبان مادی همان زبانی است که اوستا با آن کتابت یافته و زبان کُردی را میتوان بازمانده همان زبان دانست.»
در کارنامۀ اردشیربابکان همواره از یک پادشاه کرد ماد«کُردانشاه مادی» نامبرده شده که دشمن وی بوده و اردشیر با اوجنگیده ولی شکست خورده و به روستایی پناه برده و پس از آرایش سپاه خود به کردانشاه مادی شبیه خون زده و شکست داده است.
حمدا...مستوفی القلوب مینویسد:«پایتخت کردستان در دوره گزشته شهر بهار بوده .پس ازآن سلطان آبار چمچمال نزدیک کوه بیستون جایگزین آن شده است.» احمد ابن یحیی بن جابر مشهور به بلاذری در فتوح البلدان در سده دوم هجری مینویسد:« بن شعبه به عنوان والی از جانب عمربن خطاب به کوفه آمد و نامه یی به همراه آورد که در آن حذیفه بن یمان به ولایت آذربایجان منصوب شده بود ،نامه را برای وی ارسال داشت و او در نهاوند یا نزدیکی آن بود.پس از آنجا برفت تا به اردبیل رسید که کرسی آذربایجان در آنجا میزیست و خراج آن دیار به همان جامیرفت.مرزبان جنگجویانی از مردم باجروان و میمذ و نریر و سرا و شیز(گزن)و میانج و جاهای دیگر نزد خود گردآورده بود و چند روز با مسلمانان جنگ شدیدی کرد.سپس مرزبان ازسوی مردم آذربایجان صلح کرد.برقرار که هشتصد هزار درهم ادا کند و کسی کشته نشود و به بردگی برده نشود و آتشکده ای ویران نگردد . متعرض کُردان «بلاسبحان»و«سبلان»و«ساترودان»نشوند و به ویژه مردم شیز(گزن) از رقصیدن در معبدهای خود و انجام مراسمی که بجاب میآورند ممنوع نشوند.»
آنچه ذکر شد معلوم مینماید تمام اقوام بلوچ ،لر ،گیلک ، آذری و کرد و.... همه ایرانیان در تاریخ کردستان و آذربایجان ما شاهد دلاوری های وصف نشدنی از سوی این دو تیره هستیم این سرزمینها در گزشته خود آبستن حوادث مهمی بوده اند : جنگ صفویه با عثمانی موسوم به چالدران ،قیام شیخ عبیدالله نهری شمیدیانی ،قیام حمزه آقامنگور،شورش اسماعیل آقاسمکو ، دلاوری های ستارخان و باقرخان در جریان انقلاب مشروطه و.... همگی نشان دهنده مهر و عشق آنان به این سرزمین است.نژاد فارس با دیگر نژادها تفاوتی ندارد و این بحثی است که تنها از سوی پانترکها و دموکراتها بیان میشود.
برای اطلاعات بیشتر در این مورد به جستارهای زیر مراجعه کنید:
تیره گوران
قبایل پاسارگاد و اسگرتی(تبارکرد)
زبان فارسی عامل وحدت ایرانیان
عارف قزوینی و پانترکیسم
خطوط و زبان پیش از اسلام و گویشهای مردم ایران
گیرشگاهها:
پژوهشهای دکتر صفی زاده
فـرهنـگ ايرانيــان باستــان
فـرهنـگ نیاکان مــا
فرهنگ ايران باستان

posted by شارمین مهرآذر @ 1:30 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.