دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

سِدره :

سدره پیراهنی است نه تکه ، بی یقه ، آستین کوتاه ،سفید ، ساده و گشاد که تا زانو میرسد.چاکی در وسط دارد که تا پایین سینه میرسد و در آخر آن چاک، کیسه کوچکی دوخته شده است.نام این کیسه کرفه (ثواب) است، این کیسه نشانه ای از گنجینه اندیشه و گفتار و کردار نیک شمرده میشود.واژه سدره در کتب پهلوی و در تفسیر پهلوی زند شَپیک خوانده شده است.
سدره را برخی از واژه اوستائی «وَسترَ» در چم رخت و جامه دانسته اند.در کتاب سوم نیرنگستان، فصل اول بند 5 آمده است:«سدره باید به اندازه ای بلند باشد که کارگری را در هنگام کار که به پا ایستاده رنج ندهد.» سدره در جای دیگر اوستا به صورت وهومنه واسترَه آمده که به معنی جامه نیک اندیشی است.سدره پوشیدن اشاره به جامه پاکی و پرهیزکاری دارد و به مانند زرهی است که انسان را از شر اهریمن نگاه میدارد.برای پی بردن به فلسفه و حکمتِ علائم مختاف در سدره میتوان آنها را به ترتیب زیر ذکر کرد:
1- نه تکه بودن سدره، به مراتب نه گانه عالم وجود اشاره دارد که در بند 1 یسنای 55 آمده است:
«گیتی ،تن ، استخوان ، پیکر ، توش (دین و وجدان)، بوی (دراکه)،روان و فروهر»

2- پیراهن سفید ساده و گشاد اشاره به این است که انسان قلب خود را از هرگونه آلودگی پاک ، ساده و نورانی نماید و برای تجلی رحمت خدا وسعت دهد.

3- نداشتن یقه اشاره به این اسن که انسان در این جهان ،قیدِ هوی و هوس را از گردن خود دور کند و با پیروی از تعالیم الهی از هربندی که باعث ذلت و زحمت است آزاد سازد.

4- چاک پیراهن اشاره به اینست که انسان پردههای اوهام را پاره کند و چاک بزند، و از زیر حجاب تیره نادانی و بیدینی خارج شود ، و داخل دنیای مینوی گردد.

در باره تکه های نه گانه سدره و درزهای آن و کیسه کرفه و غیره تفاسیر دیگری نیز موجود است که هرکدام دلالت دارد بر نگهداری حرمت دنیا ، به منظور کامیابی و بهزیستی و علم آموزی و هنروری و قدر دیگران شناختن و مغرور نشدن و حرمت بزرگ و کوچک داشتن.
سدره را دو دامن است و هر دامنی را دو درز میباشد:
دامن پیش و درز سمت راست اشاره به این است که حرمت بزرگ و کوچک بر همه واجب است، و باید سپاس خداوند ، پیامبران ،آموزگاران ، دانشمندان،خردگرایان را پاس داریم.دامن عقب و درز سمت چپ اشاره به آن دارد که به کهتر از خود در هر درجه و مقامی مهربانی کنیم.دو آستین کوتاه اشاره به این دارد که در هر جا و مقامی که هستید ، پایبند جاه و آز نشوید؛ تند نرفته و مغرور نشوید.آستین راست رمز دوری از آز و جاو مقام ، آستین چپ به معنی میانه روی است.در گوشه پایین سمت راست سدره دو تکه کوچک بین درز اصلی دوخنه شده که یکی اشاره به آفرینش انواع جانداران سود رساننده و رسیدگی به آنها دارد و دیگری اشاره است به نگهداری جانوران سودمند و دفع جانوران زیانمند.
بر سمت چپ دو تکه دیگر است که یکی اشاره به انواع میوه جات و خوراکیها و پرورش گیاه و سبزه داردو دیگری اشاره به بخشش خداوندی و دادن عقل و شعور است که با بکار بستن آن از پرورش حبوبات و استخراج معدنیات به نحو مقتضی بهره گیری گردد.واژه سدره را به معنی سودراه (راه سود) دانسته اند.
جستاری کامل در این مورد :
سدره پوشي آيين پذيرش دين زرتشتي
اموزش سدره پوشی و بستن کشتی
-------------------------------
فرانک گرامی من اصل و ریشه واژه سکه را نیافتم ، ولی دو واژه پیدا کردم که ممکن است سکه از آنها گرفته شده باشد:
سکاف:آهنگر،سکه زن،کسی که پول سکه بزند.
سکه : آلتی که با آن پول فلزی بسازند در پارسی درم میخ و درم دینار هم گویند.
نکته مهم آنست که اگر سکه واژه ایست تازی ،به هر حال باید واژه ای باید باشد که با سین شروع شود و به معنی و یا از جنس فلز باشد چراکه شهریور نگهبان فلزات است در نورز اهمیت ویژه ای دارد.

posted by شارمین مهرآذر @ 9:46 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.