دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

کروات و تاریخچه پیدایش آن در ایران باستان

با نگرشی بر تاریخ پر افتخار ایران زمین ، در میابیم که ایرانیان آریایی در درازای تاریخ پرافتخار خود ، ابداع کننده و کاشف و بانی هزاران دستاورد علمی و فنون بوده اند.اختراع خط ، کتابت ، علوم ستاره شناسی ، پزشکی ، فلسفه ، دانش اندازهگیری و .... همه و همه را برای نخستین بار ایرانیان بوجود آورده اند.تا پیش از حمله تازیان به ایران، کتابخانه های ایران زمین ، انباشته از هزاران هزار کتاب در زمینه های مختلف علوم ، فنون و تکنولوژی بود که با تازش عربهای بی دانش ، همه این کتابها سوزانده و یا با آب رود و دریا شسته شد. پس از اسلام ما در قرن دوم و سوم ، دانشمندان بسیار بزرگی داشتیم که هرکدام بزرگترین خدمت را به بشریت کرده اند. در اوستا کتاب مقدس زرتشتیان ، به کروی بودن زمین اشاره شده است . ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم خود به قاره آمریکا اشاره دارد و هزاران کشفیات دیگر که توسط ایرانیان پس و پیش از اسلام به جهانیان عرضه شد.
ایرانیان نخستین مردمی بودند که پوشاک را نیز ابداع کردند. ایرانیان باستان برای پوشاک و لباس اهمیت فراوانی قائل بودند . بانگاهی به لباس امروزه کردان ، آذریها و گیلکی ها با قدمت پانزده هزار ساله ، در میابیم که ایرانیان چه اندازه در زیبایی و دوخت پوشاک مهارت داشته اند.لباس بسیار زیبای زنان و مردان کرد بازمانده ای از پوشاک مادها و آریاییان باستان میباشد.
دستمال گردن و یا کروا Karwa یکی از بخشهای پوشاک زنان و مردان ایرانی بوده است.ایرانیان باستان برای زیبایی پوشاک خود ، دستمالی را دو قسمت کرده و انرا به گردن می آویختند . نام این دستمال گردن کروا بوده است (1). ایرانیان هرنوع دستاوردی را که اختراع و به کار میبردند دارای فلسفه ای زیبا بوده است.کَروا یا کروات نیز دارای فلسفه ای آیینی است که به آن اشاره میگردد.
مانترا یا ذکر ، جز اصول آیینهای زُروان ، مهر و مَزدیَسنان در ایران باستان میباشد.هر شخص در ایران باستان دارای یک مانترای شخصی بوده است . بجز مانترای شخصی که بر مبنای روز تولد شخص مشخص می شد ، مانتراهایی نیز بوده که در مزگت ها و آتسکده ها به کار برده میشد. مهمترین این مانترا ، مانترا یا ذکر هی اوما Hioma میباشد.هئومه یا هومه یکی از گیاهان مقدس است که ایرانیان از شیره این گیاه ، شرابی مقدس درست کرده و آن را قبل از عبادت مینوشیدند.ذکر و مانترای هئومه از نام این گیاه مقدس آمده است.تبتی ها امروزه این مانترا را به شیوه اوم Oum به کار میبرند.این مانترا در میان مسیحیان و مسلمانان آمین = آم شده است. Om را آغاز همه چیز میدانند.در آیین های باستانی این واژه پیش از همه چیز خلق شده است. Om یا اوم ارتباط نزدیک با گروه خونی آریایی های اصیل : O+ دارد.
نشانه ای مادینه-زنان- نیز ♀ از o+ و اوم گرفته شده است که همان نژاد برتر آریایی را میرساند.بر همین پایه ، کروات یا دستمال گردن نیز ، به همین نشانه و مانترای مقدس بستگی دارد. دایره ، به منزله خورشید ،جهان هستی ، حلقه مهر ، زمانه بی کرانه ، کمر بست ( کُشتی) ؛ خلقت جهان در زمان ابدی میباشد و دورشته کروات ، همان دو جنبه ی منفی و مثبت جهان یا انگره مینو و سپنتامینو(دوگوهر همزاد) در آیین مهر و مزدیسناست.(2)
پس کروات یک نوع مانترای جالب از Om و خون نژاد برتر آریایی O+ و نشانه مادینه ♀ میباشد. ایرانیان بر این باور بودند که هستی و خداوند نیز مادینه است و زن ، پیش از مرد خلق شده است.(3)
واژه کروات از قوم ایرانی کروات گرفته شده است.کرواتها قوم ایرانی ساکن یوگسلاوی هستند که در فرانسه این دستمال گردنی را رواج دادند و این نام ، با نام خود این قوم ماندگار شد.در اوستایی و کردی باستان ریس به معنی زیور برای گردن و سینه ، سینه بند ، گردن بند آمده است.
واژه دیهیم نیز در زبان های ایرانی به معنی نوار درو تاج پادشاهان است.ریشه ی آریایی این واژه : di ,de,ei,dda به معنی بستن آمده استکه صورت اوستایی آن دیا dya است از این ریشه در فارسی ، واژه دام و دامک ، دامنی ؛ مقنعه و روسری زن ها را دایم. در سنسکریت از همین ریشه واژه های Dita : بند، ریسمان ساخته شده است.
در فرهنگ نظام آمده است «داهیم : تاج پادشاهان(4)....دیهیم اماله ی همین لفظ است» در سنسکریت دامن ، به معنی گردن بند گل و سربند گل است(از ریشه دم به معنی بستن).داهیم نیز از همان ریشه است و سلاطین قدیم نیز تاج گل بر سر میبستند(5).
دیهیم به شکل حلقه ای ، با نوار بلند مواج(دستمال گردنی-کروات) استو عموما در تصویر شاهان ساسانی در رزم و بزم و شکار وجود دارد که در حجاری ها ، سکه ها و ظروف عهد ساسانی دیده میشود. در لوح هامورابی سنگی با ارتفاع بیش از دو متر با نوشته خط میخی وجود دارد در این سنگ مراسم تاج گزاری نشان داده شده است .روی مهر با شال دیهیم روی شانه هایش ، با دست راست حلقه دیهیم و قلم را به هاموراب میدهد. وجود حلقه مهر که سمبلی از فره ایزدی و نشان شاهی است کهاز آیین مهر یادگار مانده است.در قدیمی ترین آثار حلقه در دست مهر دیده میشود و نوارها بر کلاه مهر قرار دارد . این حلقه دست به دست در سلسله شاهی می گردد.
-----------------------------
1- کروا : وصل کردن دو چیز باشد باهم (برهان قاطع)،(آنندراج) در ناظم الاطبا نیز آمده است.
2- کروات از حلقه و یک رومان تشکیل شده بود که از میان حلقه میگزشت و دوسر آن نماد دو گوهرهمزاد بوده و حلقه نیز نماد خورشید و.....
3- شاید به همین دلیل خدایگان خود را به صورت زن تصور میکرده اند( الهه مهر یا میترا و.....)
4- از تاج پادشاهان ساسانی نیز دو رومان آویزان بوده است.
5- دَیدم diadam انگلیسی از همین ریشه است.

+دانش نامه ایرانشناسی

posted by شارمین مهرآذر @ 1:50 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.