دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

جشن فروردینگان(فرودُگ) و فروردیان

فروردینگان:
روز فروردین از ماه فروردین - 19 فروردین
برخی این جشن را ، همان آیین فروردینگان پایان سال میدانند ، ولی گمان قوی تری این دو را متمایز میداند و امروزه برای جداکردنشان ، جشن فروردینگان که در نونزده فروردین ماه برگزار میشود را < فرودُگ > ، froodog نیز مینامند ، به هر روی ، این جشن نخستین از جشن هایی است در آن نام روز و ماه یکی میشود و آنگونه که از نام آن پیداست ، به فروهر در گذشتگان مرتبط است .
ازآنجایی که زرتشتیان امروزی ، جسم درگذشتگان خود را به خاک میسپارند ، این آیین ( جشن فروردینگان ) ، بیشتر در آرامگاه ها برگزار میشود و در پیش از این نیز که خبری از خاکسپاری نبوده است (به گونه ی فراگیر و در همه ی نواحی)، این آیین و جشن در خانه ها برگزار میشده است .
امروزه زرتشتیان درچنین روزی ، به همراه خود ، میوه ، گل ، لرُک ، نان سیروگ وآتش و... به آرامگاه برده و در آنجا با شادی و سرور یادی از فروهردرگذشتگان میکنند وسرودهایی چون : فروردین یشت ، آفرینگان دهمان ، یک کرده سروش و هما زور دهمان را به گونه ی همگانی خوانده و به فروهر درگذشتگان درود می فرستند .( به گونه جَشَن خوانی برگزار میشود).

جشن فروردیان( روح درگزشتگان):
جشن فروردیان که هنگام نزول فرورهرهاست در ده روز آخر سال میباشد؛ یعنی از اشتاد روز(26هرماه) تا انارام روز(30هرماه) برگزار میشود.
درصدر بندهشباب 56 آمده است :«چند کرفه (ثاب) است که اگر بجای آورند مزدهای بزرگ یابند و اگر بجای نیاورند بر سر پل چینویت(صراط) پادافراه گران بستانند: نخست گهنبار،دوم فروردیان،سوم ا برای روان پدر و کادر آمرزش خواستن، چهارم هرروز سه بار خورشید نیایش سرودن،پنجم هر ماه سه بار نیایش سرودن و ششم، هرسال یکبار آفرینگان رپیتون خواندن است.» همسپتمیدیم نیز جشن فرورهر ها است که در جستار نوروز ذکرش گزشت(ازقسمت بایگانی دیدن فرمایید)،در بند 4 گاتا آمده :
«فرورهر های نیک توانای مقدسین را میستائیم که در هنگام همسپتمیدیم از آرامگاه خود به بیرون می شتابند و در ده شب، پی در پی در این جا برای آگاهی یافتن به سر میبرند.»
در فرهنگ مزدیسنی علاوه بر جشن فروردگان که در ده روز آخر سال برگزار میشود،بلافاصله جشن نوروز و پس از آن ،در روز نوزدهم فروردین به مناسبت همنام بودن روز و ماه و باز برای نزول فروهر درگزشتگان مراسمی برگزار میکنند که آن را در هم فروردینگان و فروردگان(فرودک) گویند.
در جشن فروهرهای درگزشتگان پارسیان به آرامگاه میوند و در آنجا چوب و صندل بخور میدهند.و موبدان با نذورات میوه و گل(میزد،درون) مراسم آفرینگان بجای میآورند.و این شبیه به جشن توسن Toissaint در نزد عیسویان کاتولیک است که در اول ماه نوامبر عید اموات دارندو از درگزشتگان یاد کرده و ممزار انان را با گل و خوش بوئیها می آرایند.جشن فروردین که یکی از شش جشن سال،و به آخرین گهنبار است،در آئین مزدیسنا اوقات خلقت آدمی اشت.پنج روز اسفند را نخستین فروردگان و پنجه وه را دومین فروردگان گفته اند،در مدت این ده روز ،پیشینیان کسی را نمیپذیرفتند.جاحظ که در 255هـ درگزشت،در کتاب المحاسن والضداد،در سخن از مهرگان و نوروز گویدکه در جشن فروردین ، در سر خوان چند شاخه از درخت بید و زیتون و انار مینهند.برخی فروردگان را پنج روز و برخی دخ روز گفته اند که پنج روز آخر ماه و پینج روز الحاقی با اندگاه - پنجه اول و دوم- بوده است.در اواخر عهد ساسانیان،و نزد بیشتر زرتشتیان سده اول پس از ساسانیان ، این روزها در 5 روز آخر آبان ماه و 5روز اندرگاه(که پس از آخر آبان می آمد) بوده است.و لی پس از نقل خمسه مستقرقه به آخر اسفند ماه افتاد.چنانچه ابوریحان بیرونی در آثارالاباقیه آورده است،اهل سغد در آخر ماه دوازدهم برای درگزشتگان قدیم خود سوگواری نموده اشک میریختند!(در آیین زرتشتی سوگواری پسندیده نیست)و برایدرگزشتگان خود خوردنی و آشامیدهنی میگزاشتند( یک رسم کهن آریائیان پیش از زرتشت).به همین جهت جشن نوروز که بعد از آن میآمده روز شادی بزرگی بوده است.
همچنین در باب اهل خوارزم گوید که در پنج روز آخر اسفندارمذ و 5روز لاحق از پی آنها آید،ازجهت گزاشتن غذاها در دخمه ها برای روانهای درگزشتگان ،مانند مردم فارس در روزهای فروردگان عمل کنندبنابر گاهشمار ایران،پارسیان هند حالا این جشن را مُقتات گویند.
-----------------------
دوستی گرامیمان فرانک در مورد واژه سکه و اینکه تازی است یا پارسی پرسیده بودند،در پاسخ باید بگویم که سکه واژه ای است پارسی که در تازی وارد شده و به گونه "مسکوک" نیز آمده است.

posted by شارمین مهرآذر @ 9:45 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.