دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

تهاجم تازیان و حوادث پس از آن(2)

نخستین ضربتی که به علامت نارضایتی ایرانیان بر پیکر حاکمیت عرب وارد آمد و جهان اسلام آن روز را سخت شگفت زده ومتحیر نمود ، کشتن خلیفه دوم اسلام عمر ابن خطاب بود که موقع نماز درمیان مسجد ، با خنجری آب دیده بدست یک ایرانی اصیل و از جان گزشته اتفاق افتاد.
و این نخستین زنگ خطری بود که در همان دهه های تسلط عرب بر کشور ایران به صدا در آمد ، و تازیان که مست از باده غرور بودند به سختی تکان داد.این جوانمرد ایرانی نامش فیروز (پیروز) بود که تازیان اورا ابولولو مینامیدند و از بد حادثه در طول زندگانیش دوبار اسیر شد نخست در جنگ ایران با روم و دگر با هامگامی بود که تازیان به جنگ با رومیان او را دوباره اسیر کردند.
روزی عمر ابن خطاب خلیفه مسلمین او را میبیند و از او سوال میکند که از هنرهای زمان چه میداند ؟ او پاسخ میگوید : انواع کارهای دستی درودگری ، آهنگری کنده کاری و نقاشی.
عمر گفت چنین شنیده ام که گفته ای میتوانی آسیابی بسازی که با نیروی باد گندم را آس کند. فیروز میگوید آری چنین است .
عمر میپرسد میتوانی چنین آسیایی برایم بسازی ؟
فیروز درجواب میگوید ای خلیفه بزرگ اگر زنده باشم برایت آنچنان آسیایی خواهم ساخت که تمام مردم در شرق و غرب عالم در باره اش گفتگو کنند.
و عمر در همان موقث به همراهانش میگوید این غلام با این سخن مرا سخت هراسان کرد .
قضا چون زگردون فرو ریخت پر........همه عاقلان کور گردند و پر
قتل عمر دوسال پس از جنگ نهروان که ان جنگ اخرین ستیز میان تازیان و ایرانیان بود ، اعراب آن جنگ را فتح الفتوح نامیدند . زیرا پس از آن جنگ شیرازه کشور ساسانی از هم پاشید و تازیان بر قسمتهای اصلی ایران دست یافتند.
پس از دوسال اسیران تازیان اسیران ایرانی را که مانند حیوان به هم قفل زنجیر کرده بودند به شهر مدینه می اوردند فیروز که دل خویش را در گرو عشق ایران و ایرانی داشت و روزهای زیاد شاهد شکنجه و آزار اسیران بود تصمیم گرفت به تلافی جور و ستمی که بر ایرانیان وارد میشد ، خلیفه اسلام را از پای درآورد.او خنجری داشت دوسویه که دسته کارد در وسطش قرار داشت آنروز ان را زیر شالش پنهان نمود و به مسجد آمد.هنگامی که عمر به عنوان امام جماعت جلوی صف نماز گزاران قرار گرفت فیروز به سرعت خنجرش را کشید و همه قدرت شش ضربه کاری بر بدن عمر وارد نمود.یکی از زخمها که زیر ناف وی وارد شده بود بسیار عمیق و مهلک بود که از همان زخم جان کاه به هلاکت رسید.فیروز آن رشید مرد ایرانی که میخواست با این اقدام گوشه ای از درد و رنجی که به وسیله ستمگران به هم وطنانش وارد شده بود به یاد سران تازه به دوران رسیده تازی بیاورد ، تابلکه برایشان درس عبرتی بشود.
از آن روز که فیروز عمر را به قتل رساند تا هنگامی که ابومسلم مرد رشید خراسان در مقابل بنی امیه قیام نمود و سلسله انان را برانداخت کمتر از یک قرن میگزشت که در نظر تاریخ فقط یک لحظه است و در این فاصله بیش از شش نهضت ایرانی برضد تازیان در سراسر ایران بپا گردید.
که همه آنان با تیغ بیداد ستمگران تازی از پای درآمدند.آری با تیغ همان مردمانی که شعار برابری و برادری میدادند.

posted by شارمین مهرآذر @ 8:05 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.