دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

اردویسور آناهیتا (بخش دویم):

در داستانی مصری آمده است :«ایزیس(ناهید) مه خدمتکار ساده ای بیش نبود ،برآن شد تا نام مقدس "رآ"(رب النوع) را برباید و بدین تدبیر بر سراسر جهان ،چیره گردد و مادینه خدا شود.اوزنی حیله گر و زبان آور بود.پس،ماری را بر سر راه رآ پنهان نمودچون رآ به عادت هرروز از راه خود بگزشت ،مار آنرا نیش زد و او فریاد برآورد و با آوردن نام خود بر زبان، ایزیس که به راز قدرت وی پی برده بود با سحر و جادو قدرت را از او ربود و خود وارد جرگه خدایان کرد و ایزد بانو شد.»
دستیابی ایزیس به مقام ایزدی در داستان هاروت و ماروت میابیم:«هاروت و ماروت،دو فریشته اند در بابل که ایشان را عذاب میکنند.وسبب آن بود که به روز میان اهل زمین حکم میکردند و به شب به قوت نام میهین خدا ،به آسمان میشدند و میان فریشتگان عبادت میکردند.یک چندی برآمد زنی از فرزندان نوح،نام وی زهره به تازی ،بیدَخت(بغ دخت) و ناهید به پارسی،بدیشان آمد چون قصد وی کردند گفت : نام میهین خدای که میدانید،در من آموزید –در وی آموختند،ناهید آن بگفت و رد آسمان شد و ایشان را فرو گزاشت»
داستان بالا کمی گنگ و سخت به نگر میآید ولی با کمی دقت در استوره های قرآن وداستان نوح روشن خواهد شد.اما هاروت و ماروت، هاروت در اصل امشاسپند«هَئوروَتات» یا خرداد است و ماروت نیز همان «امرتات» یا امرداد است و این دو زوجی جدا نشدنی اند،خرداد نگهبان آبها و امرداد نگهبان گیاهان است.شگفت پیوند بین ناهید با نوح است که وی در این داستان دختری به این نام دارد که با دو امشاسپند رابته(رابطه) برقرار نموده و چنین میگوید نام میهین خدا را در من آموزید آموختند و به آسمان شد...شاید به آسمان شدن نزد خدا رفتن و نشانه بالایی مقام او نسبت به دو امشاسپند ذکر شده باشد.
نام آناهید در میان مردم اوگاریت(سوریه) در سروده هایی در باره ایزد «آناث» یا «آنات» میخوانند:«تو محل طلوع خورشید را معکوس کردی».آزتکها(سرخپوستان مکزیک) نیز استوره ای جالب در مورد این ایزدبانو دارند آنان از بازمانده ای به نام «ناتا» نام میبرند که از طوفان بزرگ رهایی یافت.داستان بدین گونه است:« یکی از خدایان ناتا (ناهید) را از وقوع رخ دادی که در پیش بود آگاه ساخت و به او فرمان داد تا یک کشتی از چوب سو بسازد و هنگامی که آب زمین را فراگرفت برن شود تا جان بدر برد!پس از آنکه آب در زمین فرونشست،ناتا آتشی برافروخت و مشغول سرخ کردن ماهی شد .بوی ماهی سرخ شده به آسمان رفت و خدایان حدس زدند که یکی از مردمان زنده مانده است.جالب است در تورات پس از توفان نوح میخوانیم ،نوح آتش افروخت و خداوند از بوی گوشت سرخ شده دانست که مردمی نجات یافته اند.» البته خواندن داستان استوره نوح در قرآن هم خالی از لطف نیست چراکه تفاوت چندانی با داستان آزتکها و یهودیان ندارد.در مصر باستان «نو»یا«نئو»،نام ایزد آبهای آفرینش بود که همان نوح است.واژه نوح در برهان قاطع نام فارسی و جوالیقی،نوح را واژه ای عجمی دانسته است.(دیار شهریاران پوشینه 2 رویه 960).
بنگر میرسد بتوان نمایه ای از ناهید را در مکاشفه یوحنا یافت:
«علامت بزرگی در آسمان ظاهر شد زنی را دیدم با لباس آفتاب او تاجی از دوازده ستاره بر سر داشت و ماه زیر پاهایش بود .اوباردار بودو از درد زایمان و پریشانی فریاد میزد.آنگاه علامتی دیگر در آسمان ظاهر شد،اژدهای سرخرنگ بزرگی را دیدم که هفت سر و ده شاخ داشت و بر هریک از تاجهایش نیم شاخی قرار داشت و با دم خود ثلث ستارگان آسمان را جمع کردو آنان را برزمین ریخت .اژدها در برابر آن زنی که قرار بود بزاید ایستاد تا همین که بچه اش بدنیا بیاید آنرا ببلعد.آن زن پسری بدنیا آورد که قرار بود با عصایی آهنین بر همه ملل حکومت کند.(بنگرید به استوره ایلیادرویه 765)،ولی کودک به سوی خدا و تخت او ربوده شد و آن زن به بیابان،به جایی که خدا برایش آماده کرده بود گریخت،تا درآنجا به مدت یکهزار و دویست و شست روزنگهداری شود.در آسمان جنگی برپاشد . میکائیل با فرشتگانش با اژدها و فرشتگان او جنگیدند ، اژدها شکست خورد ودیگر جایی برای او نبود پس از آسمان به زیر انداخته شد(بنگرید به استوره آدم و حوا درقرآن و بیرون رانده شدن شیتان از بهشت ،همچنین مار یا اژدها در زمین عهده دار گمراهی آدمیان است).
همین که اژدها فهمید آناهید در زمین است بدنبالش رفت ،اما بزن دوبال عقاب داده شد تا سوی مکانی که برایش در بیابان آماده کرده بودند برود.مار (اژدها)بدنبال آن زن سیلابی از دهان خود بیرون آورد تا او را بشوید و ببرد ولی زمین به کمک او آمد و دهان بازکرده سیلاب را بلعید.(مکاشفه یوحنافصل دوازدهم)»
دهان بازکردن زمین وفرو بردن آب را میتوان از ویژگیهای آناهیتا بشمار آورد که مردم را از موج بلند میرهاند و گزری خشک در میان رودهای ژرف و خروشان پدید میآورد(بنگرید به بندهش رویه 114وآبانیشت کرده19)
همچنین در نسک "ویچر کرت دینیک"در مورد دونیم شدن آبها بوسیله این ایزد بانو آمده است که پس از رسیدن زرتشت به رودی به نام "اَبایَک" این رود به دوبهره گشت و زرتشت و یارانش بی گزند از میان رود گزشتند که همسانی آن با استوره سامی حضرت موسی بسیار شگفت انگیز است.
نکته قابل درنگ دیگر آنکه این داستان همانندی در اوستا دارد:
در مکاشفه خواندیم که خداوند زن را از چنگ اژدها یا مار آسمانی رهایی میبخشد و راهی بی گزند به او می نمایاند ودر اوستا چنین آمده :
«ای آناهیتا!ای آنکه مزدا برای تو راهی از فراز خورشید پدید آورد تا از مارها....گزندی به تو نرسد.(آبان یشت کرده 21،بند90)»
با اندکی پژوهش میتوان به استوره ای بودن و ریشه استوره های سامی پی برد و همچنین نفوذ و گستردگی تمدن و فرهنگ این کشور که چه در غرب و چه در آیین سامی تاثیر گزارده و شوربختانه مردمان کشورمان بدون آنکه بدانند ریشه این داستانها(نوح،مریم مقدس،آدم و حوا،سلیمان و...)ازکجا آمده با رنگ تعصب بدانها مینگرند! تا بدانجا که خود را وابسته به آنها و نه کشور خود میدانند!
----------------------------------------
پس از امتحاناتم در مورد آناهیتا جستاری کامل و نه گزرادر مورد آناهیتا و جم(جمشید) خواهم نوشت و آن را بصورت PDF در اختیارتان قرار خواهم داد تا بیشتر با استوره های ایرانی (امروزه سامی) آشنا بشوید.

posted by شارمین مهرآذر @ 10:36 PM,

1 Comments:

At 7:25 PM, Blogger سوشیانت مزدیسنا said...

نیکوست منبع خود را بنویسید
این نوشتار را از کتاب نبرد خدایان / امید عطایی برداشتید

 

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.