دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

بلخ :

از شهرهای خراسان بزرگ و به قدری مهم و مشهور بوده(مانند استخر فارس) که بعدا آنرا بقه الاسلام نامیدند.و لقب آن بامی ،درچم درخشنده است.برخی سازنده آنرا لهراسب و برخی دیگر اسکندر گفته اند و چنین گفته میشود که برامکه نیز از آنجا بوده اند.در گزشته این سرزمین را باختر یا باختریس (باکتریا)می نامیدند.
در زمانهای پیش از اسلام بلخ از مراکز دین بودائی و محل معبد معروف نوبهار بود.که دردین زرتشتی نیز اهمیت فراوانی داشت ؛بنابرین معبد نوبهار و بودائی را نباید با آتشکده بلخ یکی دانست که اغلب به اشتباه آتشکده نوبهار گویند.بلخ،امروز جزو افغانستان است و پس از بنای مزارشریف در 20 کیلومتری آن روبه انحطاط گزاشته است.
پیش از رو به تمدن گزاشتن بلخ تیره هایی در آن زندگی میکردند که آداب وحشتناک و خشنی را انجام میدادند که زرتشت نیز بر ضد این آیینهای خرافی بپا خاست.در رسومی که تا زمان تاخت و تاز اسکندر وجود داشت، مردمان این سرزمین پیران از کار افتاده را زنده زنده مقابل سگان میانداختند و این سگها نزدشان تقدس ویژه ای داشت و به لقب «ماموران دفن» خوانده میشدند و وجود توده های فراوان استخوان درون دیوارها،شاهد به خاک سپردن و نوعی تدفین بیرحمانه یا اَستودان کردن است که اونیسیکریتوس و استرابو از آن یاد کرده اند،همچنین این رسم میان تیره های توتمیک و دربیکی ها رواج داشته است.
بلخ سرزمینی بوده که زرتشت دین بر کی گشتاسب عرضه کرد و نام این شهر در فرگرد اول وندیداد آمده است.دین بودا نیز از هند بدانجا آمد و معابد بودایی در آنجا برپا بود.میر خواند در «روضه الصفا» می نویسند که مدفن تهمورس دیوبند در بلخ است.مسعودی در نسک خود آورده است،کیکاووس پایتخت خود را از عراق به بلخ نقل کرده است.
پس از لهراسب دیگر سخن از پایتخت استخر نیست بلکه بلخ پایتخت ایران است.پس از کشته شدن لهراسب بود که به آفرید و همای دو دختر گشتاسب اسیر ارجاسب شدند و بعدا توسط برادرشان اسفندیار رویین تن نجات یافتند.سرزمین بلخ در زمان هخامنشیان پایتخت خراسان و مقر «خَشَتر پاون» یعنی شهربان یا مرزبان که نزد یونانیان ساتراپ شده بود گردید.نوشته اند داریوش سوم در مشرق ایران در خاک پارتها به دست مرزبان بلخ (بسوس) کشته شد.کتزیاس معلوم نیست با چه سند و مدرکی زرتشت را پادشاه بلخ نوشته است،شاید منظور پادشاه روحانی و در سرِردانِ جهانی بوده است.ولی آنچه هست اینست که بلخ یکی از سرزمینهای با ارزش ایران بشمار می آمده که به خاطر بی لیاقتی پادشاهان تورک قاجار و آقا محمد خان نوری نه بلخ بلکه تمامی افغانستان از ایران جدا گزشت.

posted by شارمین مهرآذر @ 12:40 PM,

2 Comments:

At 5:41 AM, Blogger مهدی خراسانی said...

درود دوست عزيز؛ مطلبی بسيار زيبا نوشته ايد؛ اما دو مشکل کوچک دارد، يکی آن که خيلی مختصر است و دوم آنکه در رابطه با ادعای اخيرتان به نظر نمی رسد سند معتبر در دست داشته باشيد! بنابر اين بهتر است برای ادعای خود منبع معتبر از دوره قاجار ذکر کنيد که نشان بدهد که تا دوره صدارت آقا محمد خان نوری افغانستان جزی از قلمرو آنها بوده است. سپاس

 
At 5:41 AM, Blogger مهدی خراسانی said...

This comment has been removed by the author.

 

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.