دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

سیروزه:

در خرده اوستا دوفصل به نام سیروزه داریم که یکی سیروزه کوچک و دیگری سیروزه بزرگ نام دارد،و در آن نام تعدادی از امشاسپندان و ایزدان آمده است.در دین مزدیسنا هر روز ماه به نام یکی از اینها خوانده میشودکه اهورا مزدا در سر آنها جای دارد.پیشترها،سپنتامینو در سر امشاسپندان و نام روز اول ماه بود و بعدها به جای آن اهورامزدا و گاه سروش را گزاردند.
در سیروزه پس از ذکر نامهای ایزدان و امشاسپندان واژه ستودن آمده است.سیروزه به ویژه در روز سی ام ،در آخرین روز ششمین ماه و در آخر روز دوازدهمین ماه پس از درگزشت کسی خوانده میوشد.
بنابراین سیروزه نیایشی است از برای آمرزش روان و به همین مناسبت یسنای 26 را که راجع به فروهر است ،در آخر سیروزه بزرگ افزوده اند.
در نسکهای گوناگون مانند بُندَهش ،شایست نشایست، ماتیکان سی یزدان برحسب ترتیب از سی ایزدان و صفات بارز آنها یاد شده است.در یکی دیگر از قطعات پهلوی موسوم به ستایش سیروزه ،اهورامزدا که آفریدگار هریک از ایزدان است ستوده شده و پس از آن جداگانه هریک از آنان با صفاتشان ذکر شده اند.(متن پازند ستایش سیروزه هم موجود میباشد.)
در قطعه دیگر پهلوی موسوم به ماتیکان سیروز، درضمن هروز ذکر شده چه کاری مناسب و نیک است.درقطعه دیگری به نام حقیقت روزها کارهایی که باید در هریک از سی روز ماه انجام داد ذکر شده است.
دستور داراب پالن در جزو کتاب خود موسوم به فرضیات نامه اعمال مخصوصی که باید در هریک از سی روز ماه به جای آورد به رشته نظم کشیده شده که معرف یک رشته از سنتهای کهن است.
مثلا در روز هرمزد ، به حساب رسیدن و خوش بودن و جامه نو در برکردن ،اندوه دور داشتن و به موبدان خوش نیت بودن.در بهمن ، کار از روی خرد به جای آوردن و به خانه دانایان شدن و با یاران مشورت کردن و با دشمنان راه آشتی پیش گرفتن و رخت خوب پوشیدن.در اَردیبهشت روز ، به آتشکده رفتن و .....

----------------
بخش بایگانی نوشتار ها براه افتاد.

posted by شارمین مهرآذر @ 12:08 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.