دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

نیرنگ:

نیرنگ واژه ای است پهلوی درچم مراسم دینی است. با توجه به معني نيرنگ ،يكي از بخشهاي خرده اوستا به نام نيرنگستان (مراسم نامه)موسوم است.(كتاب نيرنگستان بقايايي از نسك هفدهم اوستا به نام هوسپارم مي باشد.در اين كتاب از مراسم مختلف بحث مي شود و از آن جمله : در تكاليف موبدي و در خصوص درون(نان مقدس )و در آداب سرودن گاتاها و در اثر خطايي كه در مراسم ديني از موبدي سر زند و در آداب گهنبار و در سدره و برسم و هيزم و هوم و هاون و...
امروزه پارسیان هند به جای این واژه به زبان گَجراتی واژه کیریا(در سانسکریت کریا)را بکار میبرند.معرب نیرنگ «نیرَنج»و جمع آن نیرنجات است.به ویژه در نسِخ خطی یسنا،ویسپرد و وندیدادکه درایران نوشته شده مقدار زیادی نیرنگها یا مراسم دینی و مناسک مذهبی ضبط گردیده است.بسا از ادعیه مختصر ،چه زبان اوستایی و چه به زبان پهلوی و پازند نیز نیرنگ نامیده شده است؛ چنانکه در نیرنگ کُشتی ،نوبریدن و نیرنگ دست و شو و غیره دیده میشود.نیرنگ کشتی ادعیه مختصری است که به هنگام بستن و گشودن کمربند مخصوصِ نامزد به کشتی باید خوانده شود. در این ادعیه(نیرنگها)تاثیرات شگفتی تصور شده ، و از برای هر پیشامد زشت و و رفع حادثه و آسیب نیرنگ مخصوصی داشته اند.مقدار زیادی از این نیرنگها هنوز به زبان پازند موجود است و برخی از آنها در کتب متاخر مانند کتب روایات جهع گردیده.یکی از قطعات اوستا همراه با زند(یعنی تفسیر و توضیح پهلوی)که امروزه در دست است نیرنگستان نامیده شده که کتاب مراسم و مناسک ایرانیان است.پس از ساسانیان و بیگانه شدن ایرانیان از مفاهیم اصلی سنن پیشینیان ،نیرنگ را سحر و افسون و طلسم . شعبده و حیله اراده کرده اند؛ و این شاید به سبب تاثیرات خارق العاده ای است که در قدیم از برای نیرنگها پنداشته می شده.
شعرا و نويسندگان ايران هم اين كلمه را به همان معني كه در عهد خودشان رواج داشته به كار مي برده اند.چنانكه فرخي گفته:
به هيچگونه بدو جادوان حيلت ساز ...............به كار برد ندانند حيلت و نيرنگ

و ناصر خسرو گفته:پست نشين و چشم دار و بدان كه زود زير و زبر شود نيرنگ.
---------------------
تارنمای یتااَهو
دانشنامه مزدیسنا

posted by شارمین مهرآذر @ 9:34 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.