دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

جشن اَمردادگان :
3 اَمرداد ماه

اَمرداد:
اَمِرِتات نام هفتمین روز و پنجمین ماه زرتشتیان است.این واژه به غلط مرداد درچم مرگ و مردن خوانده شده و در صورتی که صحیح آن امرداد است که به چم بیمرگی و جاودانگی است.
در ادبیات مزدیسنا امرداد یکی از امشاسپندان است که نگهبانی نباتات با اوست و همیشه با امشاسپند هئوروتات(خرداد) ،نگهبان آب همراه است(گاتها،یسنای 51 بند 7).در این نام در اوستا بویژه سرودها صفتی است برای اهورامزدا ،مظهر زوال ناپزیری و پایندگی .ولی در جهان خاکی نگهبان رستنیها و گیاهان است.
درمزدیسنا شخص باید به صفت مشخصه پنج امشاسپند دیگر که عبارتند از ؛ نیک اندیشی،صلح و سازش ،راستی و درستی،فروتنی و محبت به هم نوع،تامین آسایش افراد بشر به وسیله برقرار ساختن حکومت آسمانی و تامین صحت و تندرستی ،مجهز باشد،تا بتواند به درجه کمال برسد.اهورامزدا خوشی خرداد و جاودانگی امرداد را به کسی بخشد که در دنیا اندیشه و گفتار و کردارش بر طبق آئین مقدس بوده است.
ایزد رشن و ارشتات و زامیاد از یاران و همکاران امرداد شمرده میشوند.و دیوهای گرسنگی و تشنگی «تئورو»و«زئیرک» که در بُندَهش تاریچ و زاریچ نامیده میشوند از همیستاران و دشمنان خرداد و امرداد هستند.

جشن امردادگان:
روز مرداد مژده بدان....که جهان شد به طبع بازخوان
مطابق معمول هنگامی که نام روز با ماه یکسان گردد آنروز جشن برگزار میگردد در تقویم زرتشتی هفتمین روز امرداد نام دارد که در این روز جشن امزدادگان برگزار میگردد که در دوران باستان و عصر ساسانی و پس از آن مراسم با آدابی در دشت و فضای باز انجام میشد.ابوریحان بیرونی گوید:
«....معنای امرداد آن است که مرگ و نیستی نداشته باشد،امرداد فرشته ایست که به حفظ گیتی و اقامه غذاها و دواهائی که اصل آن نبات است و مزیل جوع و ضرر و امراض هستند موکل است.»
همچنین در برهان قاع آمده است که این روز همان جشن نیلوفر است که البته اشتباه میباشد،چون جشن یاد شده در ششم تیرماه برگزار میشده است.که برای آگاهی در زیر آمده است:

جشن نيلوفر:
روز برگزاری جشن نيلوفر را خورداد روز از تير ماه، که روز سوم در سال شمار تازه باشد دانسته اند. ابو ريحان از آن به نام جشنی تازه نام برده است.
از برگزاری اين جشن آگاهی فراوانی در دست نيست و از روی نوشته ها بر می آيد که ۵ روز پيش از گاهان بار دوم يا جشن نيمه تابستانی ايرانی و ۷ روز پيش از تير روز، جشن تير، و يا تيرگان برگزار می شده است.
ابن خلف تبريزی در برهان قاطع روز برگزاری اين جشن را هفتم و يا هشتم امارددماه بر می شمارد.
از نکته های درخور نگرش در باره ی اين جشن، هم زمان و هم روز شدنش با جشن نيمه تابستانی سوئدی ها می باشد که می تواند مانند جشن های ديگری همچون جشن های نيمه بهاری، تابستانی، زمستانی و ...، از نزديکی های فرهنگی مردمان اين سوی جهان و آن سويش سخن به ميان آورد.
------------
دوستان اگر میتوانید در مورد پاسارگاد به سازمان میراث فرهنگی ایمیل بزنید ،من نیز اینکار را کردم و جوابی دریافت ننموده ام ولی بی اثر نیست.

posted by شارمین مهرآذر @ 2:20 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.