دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

جنبشهای ضد فئودالی ایرانیان در اوایل خلافت عباسی


با فروپاشی شاهنشاهی ساسانی نظام اجتمائی ایران که در حال انتقال به بورژوائی بود بر افتاد و نظامی بسیار عقب افتاده و ابتدایی که تازیان جهاد گر از ژرفای بیابانهای عربستان با خود آورده بودند برقرار شد .نظام پسندیده جهادگرانی که ایران و عراق را به تصرف خود در آورده بودند براستی نظامی شبه برده داری بود.
نظامی که در ایران پس از تهاجم تازیان بر ایران حاکم شد ایران را تازمان قبل ماد به عقب بازگرداند .تنها قیام ابومسلم خراسانی بود که امیدهایی را در ایران پدید آورد ، که شوربختانه با مطالبات فئودالی همخوانی نداشت. البته این نکته گفتنی است هم اکنون ابومسلم از این جهت دارای ارزش و نامی است که 600 تازی را از لب تیغ خود گزراند. پس از او :

استادسیس :
نخستین تلاشی که در مقابله با نظام فئودالی نوین ، نهضتی بود که به رهبری دو بزرگمرد ایرانی ، یکی استادسیس از خراسان و دیگری حریش از سیستان به راه افتاد. بنا بر گزارشها ( تاریخ یعقوبی) در سال 142 استادسیس در بادغیس به پاخاست ( اکنون در مرکز افغانستان). مردم بادغیس خراسان و سیستان همه با او بودند.وی به مرورود حمله برد و «اجشم مرورودی» را کشت ، و مردم مرورود ( تازیان) را به قتل رساند.
افسرانی چون معاذ ابن مسلم ، جبرئیل ابن یحیا و حماد ابن عمرو و ابوالنجم سیستانی و داود ابن کراز را شکست داد . دستور مقابله با استادسیس را خلیفه عباسی به خازم ابن خزیمه ( یکی از سرهنگان تازی ارتش عباسی) سپرد و به پسر ولیعهدش مهدی که در آن هنگام در نیشابور بود دستور فرستاد که همه گونه همکاری را با خازم ابن خزیمه به عمل آورد . یک نیروی 28 هزار نفری همراه خازم بودند .ترارخداه از شاهزادگان سرق سغد نیز همراه خازم بود ، سلاح مردان استادسیس بیل و تبر و ریشه و چوبدستی بود.
مورخان تازی که علاقه به شرح پیروزیهای پیاپی سپاه وحشی اسلام دارند ، درباره چگونگی جنگهای استادسیس و شعارها و اهداف او سخنی به میان نیاورده اند.این شیوه ای است کهنسبت به همه قیامها و جنگهای ایرانیان از زمان فتوحات تازیان به بعد در همه نوشتارهایشان به چشم میخورد.
گزارش جنگهای استادسیس با تازیان ، رشادتهای مسلمانان را در برمیگیرد ، و در نهایت به آنجا میرسد که پس از سه سال و کشتار بیش از هفتاد هزار تن از روستائیان شورشی توسط خازم ابن خزیمه و اسارت بیش از بیست هزرا تن از یاران استادسیس در نهایت وی به محاصره خازم ابن خزیمه در آمد و در طی کذاکراتی که با خازم انجام داد قرار شد سی هزار تن از یارانش کشته و یا اسیر نشوند. در گزارشها و اسناد تاریخی آمده است خازم یاران استادسیس را بخشود تا به روستاهایشان برگردند. استادسیس را خازم به بغداد فرستاد ، و در آنجا به دستور خلیفه منصور وی به تیغ سپرده شد.

یوسف برم :
پس از استادسیس روستائیان سغد (میانرودان) پیرامون مردی به نام یوسف برم گرد آمدند ، که به نوشته یعقوبی از موالی ثقیف بود ؛ یعنی از خاندانهای ایرانی بود که در زمان حجاج ثقفی زیر قیموت عرب قرار گرفته و مسلمان شد. منابع تاریخی ما با یک اشاره کوچک از قیام وی از آن گزشته اند.ولی دامنه شورش برم را میتوان از آنجا درک کرد یکی از برادران هرثه ابن اَعَین (از سرهنگان بالارده عباسی) در شورش او کشته گردید.فرجام این قیام مانند هرقیام روستایی ، شکست همراه با کشتار روستاییان بود .یوسف برم در سال 156 ( تاریخ یعقوبی) پس از مذاکراتی تن به تسلیم داد ، او را به بغداد فرستادند و در همانجا دست و پاهایش را به دستور خلیفه بریدند و تن وی را بدار آویختند.

posted by شارمین مهرآذر @ 1:11 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.