دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

اساتیر ایرانی ( پیدایش جهان) بخش دوم :
اسطوره آفرینش انسان:

میان اساتیر ملل ، استوره هایی درباره آفرینش آدمی ، مهمتر و با شکوه تر است. به موجب روایات مذهبی ایران نخستین بشر گَیَه مَرَتَن " زنده میرنده تن " یا کیومرث بوده است :
نخستین کسی که به گفتار اهورامزدا گوش فرا داد و به اراده اهورامزدا ، خانواده ممالک آریا (ایرن) و نژاد آریا را به وجود آورد کیومرث ، نخستین بشر بود.همچنانکه سوشیانت آخرین آدمی خواهد بود :
«فروهر مردان پاک را میستاییم و فروهر زنان پاک را میستاییم ، همه فروهرهای نیک و توانا و مقدس را میستاییم ــ از آن فروهر کیومرث تا سوشیانت پیروزگر.(یسنا ، هات 26 ، بند 2)»
به موجب روایات و افسانه ها کیومرث در روز رستاخیز از همه زودتر برانگیخته خواهد شد. در آغاز روان او به مدت سه هزار سال که زمان تسلط اهورامزدا بود ، جنبه مثالی و مینوی داشت. آنگاه اهورا مزدا وی را با خواست خود به صورت جوان پانزده ساله ایی پیکر و کالبد بخشید.( بندهش بخش 24 بند1). ولی در چنین هنگامی و دیوان دست نشانده اش جهان را ه پلیدی و تاریکی کشیده بودند. پس از اقدامات بعدی نخستین بشر ، در بیم شدند و اهریمن سه هزار از دیوان فرستاد تا او را نابود کنند.اما خداوند مقرر کرده بود تا او سی سال زندگی داشته باشد.به همین در نبر با دیوان شکستشان داده و سرکرده دیوان را که اَرِزو نام داشت کشت. جَهی که ماده دیو بد سرشت و مهیبی بود ، اهریمن را چاره آموخت تا در بدن انسان اول زهر پدید آورده و پتیاره نیازمندی ، گرسنگی و تشنگی و بیماری را به وی مسلط گرداند و بوش یَنستَه دیو تنبلی و اَستوویدتو دیو مرگ را بر وی برانگیزاند.به موجب این کارهای اهریمنی ، کیومرث زندگی را بدرود گفت و تنش به برنج مذاب تبدیل گشت و از اعضایش فلزاتی چون نقره طلا ،قلع و سرب و..... پدید آمد اما نطفه اصلی کیومرث طلا بود که در زمین به ودعه گزاشته شد و به حمایت اَمشاسپند " سپنته آرمئی تی " جامی و موکل فلزات قرار گرفت.
این داستان شباهت بسیار زیادی دارد بهه اسطوره میترا که پس از کشتن گاو نر از خون آن گیاهان و جانوران بوجود آمدند.پس از چهل سال جفت آدمی ، مَشی و مَشیانه از نطفه کیومرث به صورت گیاه ریباس با یک ساقه و پانزده برگ پدید آمد.
هنگامی که این جفت آدمی به وجود آمدند ، همچون دوساقه ریواس ( ریباس) به هم پیچیده از خاک سر به در کردند و کم کم چهره بشری یافتند و روح درشان دمید پس خداوند مورد خطابشان قرار داد و گفت شما را چنان آفریدم که نیک بیندیشید ، نیک کرداو و نیک گفتار باشید و با پرهیزکاری زندگی کنید.پس از این مشیه و مشیانه به عبادت پرداختند و آفرینش اهورایی ار تقدیس کردند.تما هنوز اندک زمانی نگزشته بود که دیو دروغ و وسوسه اهریمنی در اندیشه شان کارگر افتاد. از این وضع دیوان خشنود گشتند و این آغاز سرنوشت اندوه بارشان بود که به موجب آن در دام دروغ و تباهی گرفتار شدند.سی روز بدون خوراک و غذا و با پوششی از گیاه سرگردان بودند.زندگیشان بدینسان می گزشت تا بز سپیدی یافتند و شیرش را نوشیدند و مشیانه گفت اینک خوشبختی را بیشتر احساس میکنم.لازم بیاد آوری اسنت که بنظر میرشد نوشیدن شیر بز گناهی نباشد ، ولی باید به یاد داشت که مشیه مشیانه سوگند یاد کرده بودند که همه آفریده های اهورا را محترم داشته و احترامشان کنند ، درصورتی که با نوشیدن شیر بز پیمان شکنی کرده بودند.
پس به باد افرهی سخت دچار شدند که به موجب آن طعم هیچ غذایی را نمیافتند.پس از سی روز سرگردانی گوسپندی را کشته و گوشتش را خوردند و از شیر گاو نوشیدند و این همه موجب خوشنودی اهریمن شد. آنان آنقدر در تنگنای رنج و بیماری و نافرجامی بودن که از هم خوابگی غافل ماندند و چون به این اندیشه شدند نیروی جنسیشان بیدار گشت و بعد از نه ماه مَشیانه دو کودک آورد که یکی شان راخورد. خداوند پس از این همه مکافات به حالشان رحمت آورد و مشیانه دگرباره کودکی آورد . جفتی از این هفت جفت نَشاک و سیامک بودند که از آنها فره واک و فره واکین زاده شدند.آنگاه از این دو پانزده جفت جفت دیگر زاده شدند که نوبت به منشا پیدایش هفت نژاد بشری شدند و نسل آدمی روی زمین کامل شد. مشیه مشیانه پس از یک سد سال زندگی ، جهان را بدورد گفتند و از این مرحله است که قسمت دوم اساتیر ایرانی درباره پهلوانان و شاهان و عصر طلایی شهسواران شروع میشود.

شگفت آور آنست که اساتیر کهن ملی ایران و هند و سرزمینهای دارای تمدن به صورت واقعی و از زبان الله در اسلام ( و قرآن) بیان شده است که خود جای سوال دارد!

posted by شارمین مهرآذر @ 2:39 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.