دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

مراسم شب چله

روز اَنارم از ماه آذر برابر با 30 آذرماه :
در ایران باستان و گذشته های پیش از زمان اشو زرتشت ، در میان مردمانی که زندگی خود را با کشاورزی و دامپروری میگذراندند ، مردم با تضادهای موجود در طبیعت مانند سپیدی و سیاهی ، روشنایی و تاریکی ، روز و شب ، گرما و سرما و تضادهایی در خوی انسانی مانند خوبی و بدی ، دوستی و دشمنی و گذشت و کینه آشنا شده بودند و در باور خود ، آنچه را که برای زندگی مفید قرار می گرفت از جلوه های خدای خوب ، و آنچه را که بد و زیان آور بود ، از جلوه های خدای بد می پنداشتند .
به همین انگیزه آنها روز و روشنایی را بیشتر دوست میداشتند ، چون هنگام کار و کوشش ، خوشی و بالندگی بود . با فرا رسیدن شب آتش می افروختند تا جلوه های بد زندگی پدیدار نگردد . در شب های دراز زمستان ، گرد هم جمع می شدند و آتش می افروختند تا روشنایی را افزون سازند . هنگامی که درازترین شب سال یعنی آخرین شب از ماه آذر فرا می رسید ، به انگیزه ی اینکه از فردای آن شب ، روشنایی بیشتر و روزها دراز تر خواهد شد ، گرد هم آمده و شادی میکردند .
در زمان گذشته ، ایرانیان میوه هایی را که تا آن زمان سالم مانده بود با آجیل و خوراکی های دیگر فراهم میکردند و همه با هم تا پاسی از شب را با شادی و سرور میگذراندند و با این شیوه به پیشباز چله بزرگ می رفتند که از فردای آن روز شروع میشد . چله یی که با آمدن آن ، سرمای واقعی آن فرا میرسید و تا جشن سده یعنی چهل روز دیگر ادامه داشت .
پس از آن چله کوچک آغاز می گشت ، یعنی سرمای زمستان کاهش می یافت . چله ی کوچک از روز پس از جشن سده شروع میشد و تا روز بیستم اسفندماه ادامه داشت و این هنگامی بود که سرمای زمستان به آرامی کاهش می یافت . پس از چله کوچک شکفتن شکوفه ها آغاز میگردید و فرا رسیدن بهار را نوید میداند .
اکنون نیز زرتشتیان ، در شب چله که آخرین شب از ماه آذر است ، گرد هم می آیند ، خویشان و آشنایان یکی از خانه ها را برای گرد هم آمدن انتخاب میکنند آنها بیشتر خانه ی بزرگترها به ویژه پدر و مادربزرگ ، یا محل مناسب دیگری را بر میگزینند .
هرخانواده ، میوه هایی مانند خربزه ، سیب ، به ، انگور و به ویژه هندوانه و انار را که رنگ سرخ دارند تهیه میکنند و با خود به جشن شب چله می آورند . رنگ سرخ رنگ رفتن و فراز آمدن روشنایی در غروب آفتاب و سپیده دمان است که در آئین مهر از جایگاه ویژه یی برخوردار است .
در بین میوه ها هندوانه از اهمیت بیشتری برخوردار است ، زیرا بعضی از زرتشتیان باور دارند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند ، در سراسر چله ی بزرگ و کوچک ، یعنی زمستانی را که در پیش خواهند داشت ، سرما و بیماری در آنها اثر نخواهد گذاشت .
غیر از میوه ، گاهی آجیل ، شیرینی و شربت نیز در خوراکی های شب چله وجود دارد.
میهمانان شب چله ، تا پاسی از شب همه دور هم می نشینند . گاهی مادربزرگ داستان های شیرین روزگاران گذشته را برای بچه ها تعریف میکند . پدربزرگ یا سالخورده ی دیگری بخش هایی از داستان های شاهنامه فردوسی را میخواند و از حماسه افتخار آفرین ایرانیان ، سخن میگوید . همه با شادی و سرور شب چله را پشت سر میگذرانند . با نیایش گاه اشهن ، شب بزرگ سال را همراهی میکنند و گاهی آنرا به سپیده دم میرسانند تا زایش نور را از پس تاریکی شبی سرد مشاهده کنند .
در بروز رسانی بعدی ادامه اساتیر ایرانی را قرار میدهم.

posted by شارمین مهرآذر @ 9:09 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.