دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

اسطوره هایی از زندگی زرتشت (2) :

از پانزده سالگی تا سی سالگی دوران کمال اندیشه و فضل و پارسایی زرتشت است و از سهم پدر تنها کشتی را برگزید و بر کمر بست.
در هنگام هوراهی قوم در سفر در راه رودخانه ای پر خروش بود که توان گذر برای مردمان نبود . اما زرتشت بی انکه پلی در میان باشد از میان آب مردمان را عبور داد.
زرتشت در سی سالگی پس از انجام مراسم بهار بوده که چهل و پنج روز پس از پایان اسپند ماه است یعنی اولین جشن از گاهنبارهای ایرانی به کنار رود دایتی رفت تا برای نیایش از انجا آب بردارد . در هنگام بیرون امدن از آب مردی را دید از سوی جنوب به او میآید که او امشاسپند بهمن بود.
بهمن شاخه سپیدی در دست داشت که نماد دین بود و میان ان درو گفتگویی انجام شد . و با هم به سوی اورمزد و انجمن امشاسپندان روانه شدند . در طول ده سال زرتشت هفت بار با اورمزد گفتگو کرد و نمونه های صحبت های انان در گزیده های زادسپرم و دینکرد میتوان یافت .
پس از اشکاری اسرار دین سختی های زیادی بر او امد که از همه ازمایشات سالم بیرون شد . نخستین کسی که دین مزدیسنا را برگزید مدیوماه پسر عموی زرتشت بود . و کم کم برشاهان مناطق دین آشکار شد. اهریمن که از پیشرفت او نگران بود دیوان را گرد اورد . ولی به خواست ایزدان دیوان پیروزی ندیدند و در زیر زمین در جای خود مدفون ماندند. اهریمن ماده دیوی را به صورت زنی زیبا به زرتشت فرستاد . اورمزد پیش از ان به زرتشت هشدار داده بود. دیو خود را سپندارمذ ایزد بانوی زیبای زمین معرفی کرد . زرتشت که زیبایی اورا به کمال دیده بود از کسی که در برابر داشت دانست که فریبی در کار است . به دیو گفت روی گردان چون دیو روی گرداند در پشت او جانوران موذی و خزندگان از تن او اویزان بودند و زرتشت اورا شناخت و او از نظر ناپدید شد. در چهل سالگی به دربار گشتاسب شاه در امد . که خود با توصیفی خاص است که از حوصله این مقاله خارج است . ابتدا گشتاسب دین نگرفت و اورا به زندان در اورد . گشتاسب را اسب سیاهی بود به نام شید .
که ناگهان فلج شد گویی که دست و پای او در شکمش فرو رفته باشد . پزشکان و جادوگران از درمان ان عاجز شدند. زرتشت به گشتاسب گفت که میتواند اسب را درمان کند . زرتشت با نیایش اورمزد اسب را درمان کرد.
برای اینکه گشتاسب به دین استوار شود اورمزد بهمن و اردیبهشت و اتش را به صورت موجوداتی مادی به خانه او فرستاد و در گفتگو آنان نشان دادند که ارجاسب که در همسایگیست و دین را نخواهد بر او پیروز نمیشود. ارجاسب که پذیرش گشتاسب را دید به دو حمله کرد و پیروزی نیافت.
زردشت در هفتاد و هفت سالگی در روز خور ( یازدهم) بر اساس گاهنبار جدید اردیبهشت به دست برادروریش به قتل رسید. پایان گفتگو با اورمزد در چهل سالگی بود .
پیام اوری او از سوی اهورا همان ده سال بود. و سپس به ترویج دین در هفت کشور پرداخت .
کارهای خارج از جهان مادی او تنها در قالب داستان است . و اینکه دیگران معجزه نشان میدادند که مردمان پی به قدرت غیر زمینی آنها ببرند جای سوال دارد.!!!!!!!
زرتشت همواره نیک زیوید و نیکی را به مردمان پیشنهاد میکرد. هوش سرشار ایزدی او مانعی برای نیرنگهای دیوسانان بر او بود. زن و مرد را یکی دانست و هر دو را افریده اهورا مزدا ( هستی بخش دانا). و یاران او در ستیز با اهریمن پلید و مرگ آور و آورده . و در پایان جهان پیروزی نیکی بر پلیدی خواهد بود و سوشیانس ها به یاری زنان و مردان نیک پندار و نیک گفتارو نیک کردار بر اهریمن هزار چهره خواهند آمد. آدمی هیچگاه نیازی به منجی هزار سال عمر کرده ندارد بلکه خود منجی یک منجی است ، منجی که با خرد خود در راه اشا میتواند جهان را آباد کند.

نباشد همی نیک وبد پایدار ... همان به که نیکی بود یادگار
درازست دست فلک بربدی ... همه نیکویی کن گربخردی

دوستان اگر از بهزاد ( آیات شیطانی) خبری داره منو بیخبر نزارید.

posted by شارمین مهرآذر @ 2:14 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.