دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

اساتیر ایرانی ( پیدایش جهان) بخش نخست :

این اسطوره به کشاکش نیروی نیکی و بدی اشاره دارد که شاعران بلند آوازه ایران زمین نیک به آن اشاره کرده اند.
تاریخ اساتیر ایرانی از آنجایی که دارای مایه ی نیرومند و استواری میباشد.خاطره نبردهای بسیاری دیگر را نیز برجسته و نمایان ساخته است و مهمترین اینها عبارتند است :
ماجراهای تسلط اَژی دهاک بر جمشید پادشاه عصر طلایی و توفان ، کشته شدن گاو نر بدست میترا ، نبرد میان انگره مینو . سپنتامینو در دوران نخستین آفرینش ، نبرد زرتشت علیه آیین دیوان ،و سرانجام نبرد میان سوشیانتهای موعود که در پایان جهان بر علیه تسلط دیوان و زشتی ظهور میکنند.مهمترین اینها جنگ میان دو آفرینش است که یکی از دلکش ترین گفتگوهای تاریخ اساتیر بشمار میرود :
اهورا مزدا سرور نیکی و روشنایی در قلمرو آسمان سکنا داشت در حالی که اهریمن عنصر شر و بدی در زمین ساکن بود اهورا مزدا پس از آفرینش ، مقرر کرد تا مردمان به مدت سه هزار سال در کالبد مینوی خود زندگی کنند. درچنین هنگامی دیو زشتی و بدی سر از زمین بیرون کرد و مصمم شد تا جهلن نور و پاکیزگی را آلوده کند ولی چون خود را در برابر نور نیکی ناتوان بافت مایوس به جایگاه تاریک و زیر زمینی اش بازگشت و به تجهیز دیوان و عناصر شر و بد پرداخت تا در قلمرو روشنایی نفوذ کند.اهورا مزدا کوشید تا از سیاهکاریشان ممانعت کرده و وادارشان سازد تا در مقابل روشنایی و نیکی سرفرود آرند. اما دیو تاریکی و دروغ تمکین نکرد و گفت با تمام نیرو در آلوده ساختن روشنایی و روشنیان مبارزه و پایداری میکند.اهورامزدا پیشنهادی دیگر کرد گفت : پس موافقت کن دوره نبرد نه هزار سال باشد . اهریمن از سر سبک مغزی و دُش دانی (نادانی) قبول کرد و تقسیم نه هزار سال چنان شد که خواست اهورامزدا طی سه هزار سال نخستین برآورده شود و پس از آن سه هزار سال دیگر خواست هردوشان حکمروا گردد و طی سه هزارسالِ پسین ، نیروهای اهورایی چنان قدرت میافتند که یکسره اهریمن و اهریمنیان را نابود میساختند . پس اهورامزدا نماز یتا اهو خواند (دربخش آرشیو تارنگار با عنوان نماز در نزد زرتشتیان آورده شده است) که بر اثر آن همه دیوان به زیرزمین و مغاک گریختند و اهورامزدا نخست وُهومَنَه( نیک نهادی ، نیک اندیشی) را آفرید و اهریمن اَکه منه (بد نهادی و بد اندیشی) را خلق کرد. آنگه اهورا مزدا اَمشاسپندان و ایزدان را آفرید و اهریمن نیز کماریکان و در مقابل هر آفرینش نیک ، عنصر شری آفرید.مراحل دیگر آفرینش به همین صورت انجام گرفت : آسمان ، آب، زمین ،گیاهان ، جانوران و مردمان.
آفرینش آسمانها همرا با نبردی سخت و طولانی است که به شکست و هزیمت دیوان می انجامد. در آفرینش آسمان و زمین اهورا مزدا ابتدا و ستارگان را آفرید که همچون سپاهی میماند که به جنگ دیوان ویژگی دارد.تعداد (شش میلیون و چهرصدوهشتاد هزار ستاره کوچک بوجود آمد و ستارگانی بزرگ نیز درسراسر آسمان آفریده شدند که سروری آنها را بر عهده گرفتندبه نامهای » تیشتَریه یا شعری یمانی در مشرق هَپتورنگ یا هفت اورنگ که همان دب اکبر است در شمال، سَتَوئِسَه یا دُبران در مغرب ،وَنند در جنوب. از آن پس ماه و پس از آن حورشید آفریده شد.
در چنین هنگامی اهریمن در مغاک خود به خوابی گران فرو رفته بود که جهی Jahi آن ماده دیو نابکار و دخترش ، اورا بیدار کرده و راه را به وی آموخت. پس گروه دیوان به سرپرستی اهریمن به قلمرو روشنایی و فروغ تاختند و جهان روشنایی را تیره گون کردند – اهریمن سیارات را آفرید تا با ثوابت آفریده اهورامزدا معارضه کند و از تصادم آنها وضع جهان مختل شد.
جنگی شدید در آن عرصه پر آشوب میا اَمشاسپندان و ایزان با دیوان درگرفت و سرانجام پس از نه شبانه روز ، دیوان شکست یافته . منهزم شدند و سکون و صفا و روشنی دوباره در عرصه گیتی جایگزین شد.
دومین مرحله تکمین جهان ، آفرینش آبا بود که شرح آن در سیزدهمین بخش بندهش آمده است.در این هنگام از چشمه ای به نام اَردویسورَ اَناهیتا آبهایی فراوان از یک هزار جوی و شاخاب گزشته و به دریای فَراخکَرت که یک سوم زمین را اشغال کرده بود فرو ریخت . از این گزشته استوره ایی است در باره آبهادریا ها و دریاچه ها که به موجب همین اساطیر بیست و شش دریاچه و دریای شور وجود دارد .
ادامه دارد.....

خود به دادگری بنشینید آیا داستانهای ایرانی جذاب تر است یا داستانهایی از عاشورا که ملایان برای چپاول مردمان ساده لوح میسرایند.

posted by شارمین مهرآذر @ 1:12 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.