دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

آیا زرتشتیان آتش پرستند!
پاسخ به پرسش امیر رضا:
« زرتشتیان اتش پرستند ! »

بد نیست ابتدا در مورد جایگاه اتش در ایران باستان بدانیم سپس به سراغ پاسخ پرسشتان بروم:
باید بیاد داشته باشیم که که آتش یکی از چهار آخشیج و با عناصر چهرگانه است که در این میان آتش از گرامیترین آنهاست. میدانیم که هستی زمین ما بسته به خورشید است و خورشید چیزی نیست جز یک کوره بزرگ آتشین ، پرتو خورشید سرچشمه فروغ ، گرما ، خوراکیها ، رشد گیاهان و رشد و سوخت همه جانداران است از اینرو خورشید بن پایه و بن مایه هستی زمین ما بشمار میآید .
آتش از دیر زمان نماد دین شناخته شده است ؛ نه تنها نزد ایرانیان بلکه نزد دیگر مردم جهان نیز چنین بوده است ؛ و هریک از ملتها آتش را بگونه ای ستوده و هنوز نیز میستایند برای نمونه :
یونانیان در پرستشگاههای خانگی خود همیشه آتشی افروخته داشتند که شباهنگام رویش را با خاکستر میپوشاندند و هر بامداد پیش از فراشد خورشید خاکستر ها را پس میزدند و با چوبهای ویژه خوشبو دوباره آن را بر می افروختند و هرگز لاشه و یا چیز ناپاک نزدیک ان نمیکرند. برهمنان هم مانند ایرانیان و یونانیان را آتش را پاک میدانستند.
دوست من آتشی که در خانه مردم این مرز و بوم میسوخت و هنوز هم میسوزد از جنس آتش معمولی به شمار نمیآید ، سرشت ان چیز دیگریست ، آتش پاکی است که جز با انجام آیین های ویژه افروخته نمیشود ، یک هستی مینوی است که افزون بر درخشندگی و گرما بخشی ؛ جان و اراده و روان و اندیشه هم دارد و کارها را بسامان میرساند.روی هم رفته میتوان گفت : که گوهر آتش و زندگی از هم جدا نیستند ، هرکجا آتش هست زندگی هست و آنجا که آتش نیست نازندگی است.
دوست من آتش پرستی ممکن است در ادیان کهن ایران بوده باشد اما بعد از زرتشت چنین نبوده :
آتش مظهر روشنایی و پاکی است ، شعله آتش هیچگاه به سمت پایین نیست ( رو به بالاست) و این نشانه اینست که اهورا بر بالاست و برما مینگرد .شوربختانه در طول تاریخ کسانی ندانسته و یا به عمد این تهمت را به زرتشتیان عزیز زده اند و بی انکه بدانند انان اهورا مزدا ( سرور دانا) را میستایند چنین سخنانی را روانه زبان خود گردانده اند.
فردوسی استاد سخن در پاسخ به کسانی که نیاکان وی را محکوم به آتش پرستی میکنند میفرماید:
نگویی که آتش پرستان بدند .......... پرستنده پاک یزدان بدند
و باز میفراید :
نیا را بود همین آیین و کیش .......... پرستیدن ایزدی بود پیش
بدان جا بدی آتشی خوبرنگ .......... چو مر تازیان راست مهراب سنگ ( در چم همانگونه که مهراب تازیان سنگ است )
آقای امیر رضا من تعجب میکنم که شما میگویید اتش پرست ، هنگامی که بهدینان واژه یتا اهو ( خدای یکتا) را بر زبان جاری میسازند چطور میتوانند اتش پرست باشند ، آتش به این شونده محترم است که پاک کننده است و ستایش آن با پرستیدنش تفاوت دارد.

پاسخ علی ( تازی)
خدمت شما عرض کنم که من دست نشونده صهیونیست و یا هرسازمان و یا کشوری نیستم من برای خودمم. درضمن منو چه به اسرائیل آیا در مورد تاریخ و فرهنگ ایران نوشتن دال بر اینست که من وابسته به کشوری دیگر هستم!
دوم اینکه من خیلی وقت است که انتقاد و گفتگو در مورد دین تازی( اسلام) را کنار گزاشتم و اومدن شما به این تارنگار و آغاز سخنتون با الله که دستش به خون هزاران ایرانی آلوده است بی معنی است من الله را که :

خدایی بدینسان اسیر نیاز..........که برطاعت چون تویی بسته چشم
خدائی که بهر دو رکعت نماز..........گراید به رحم و گراید به خشم
خدائی که جز زبان عرب................. به دیگر زبانی نفهمد کلام
خدائی که ناگه شود در غضب........ بسوزد زکین خرمن خاص و عام
خدائی چنان خود سر و بلهوس.......... که قهرش کند بیگناهان را تباه

هیچگاه و هرگز نخواهم پرستید ، من خدایی را میپرستم و ستایش میکنم که فرمان صلح و دوستی را داد که آدمی را فرمان شادی داد نه الله تو که فرمان خونریزی و گردن زنی داده است .اگر تارنگار من موجب پریشانی حال شما میشود لطفا دیگر اینورا نیایید.

posted by شارمین مهرآذر @ 12:21 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.