دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

آزاد منشی در آیین زرتشت

یکی از درسهایی که اشو زرتشت به پیروان خود میدهد درس جوانمردی و آزاد منشی است. زرتشتیان همیشه باید آزاد زندگی کنند ، زیر بار زور نروند ، باور و ایمان درونی خود را بدون ترس و ملاحظه از دیگران بزبان آورند و از گفتن سخن راست نهراسند ولی همان سان باید در برابر دیگران جوانمرد ، مهربان و بردبار باشند و به زیر دستان خود زور نگویند و آزار نرسانند و کسی را بزور وادار به انجام کاری که برخلاف عقیده و ایمان خودش است نکنند.
اشو زرتشت در گاتها میفرماید:
« هنگامی که تو ای مزدا در روز نخست از خرد خویش آدمی و دین و قوه اندیشه آفریدی هنگامی که تو زندگی را به قالب مادی در آوردی هنگامیکه که تو کردار و اراده آفریدی خواستی که هرکس از روی باور ( عقیده ) درونی رفتار کند. »( یسنا 31/11)
اشو زرتشت حتی در امر تبلیغ مذهب و پذیرفتن دیگران در دین مزدیسنی فشار و زور روا نمیداد و هر فردی را آزاد گذاشته است تا سخنان او و دیگران مروجین دین را بشنوند و پس از تفکر و تعمق و برابری دادن آن سخنان با گفتار دروغ پرستان هرکدام را بهتر دانست بپذیرد .
] برخلاف دین اسلام انسان زرتشتی نیازی به مجتهد ندارد و بر این امر آگاه است که اهورا در او قدرت درک و اختیار گذاشته است [
اینست در س بزرگ جوانمردی و آزادگی که اشو زرتشت میدهد. درگاتها اهنود اشو زرتشت میفرماید:
« ای زنان و مردان به سخنان مهین گوش فرادهید و با اندیشه روشن به ان بیندیشید و میان این دو آیین ( راستی و دروغ ) خود تمیز دهید. پیش از انکه روز واپسین فرارسد و هرکسی به شخصه دین خود را اختیار کند . بشود که در سرانجام کامروا گردیم. »( یسنا 30/2)
کوروش بزرگ سردودمان پادشاهان هخامنشی و پایه گذار شاهنشاهی ایران خود پیرو مزدیسنا بوده و درس آزادی و آزاد منشی را از فرمایشات پیامبر بزرگوار فراگفته بود و در سراسر گفتار و کردار خود آنرا مو بمو مورد اجرا میگذاشت.
"هانری بر" دانشمند فرانسوی در کتاب تمدن ایران باستان میگوید :
« این پادشاه برخلاف پادشاهان سنگدل و ستمگر بابل و آسور بسیار دادگر و بخشنده و مهربان بود زیرا اخلاق و روح ایرانی اساسش برتعلیمات زرتشت بوده و بهمین سبب بوده که شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات خشترا ( نیروی شجاعت و خدمتگذاری به مردم ) میشمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خداوند دانسته و آنرا برای خیر آدمی و آسایش و خوشبختی جامعه انسان صرف میکردند. »
آری کوروش نسبت بر رعایا مهربان و و جوانمرد بود و هر کشوری که میگشود برخلاف کشور گشایان دیگر با مردم بمهربانی رفتار میکرد ،بکسی آزار نمیرساند و آنها را در کار خود و دین و باور خود آزاد میگذاشت .وی پس از فتخ بابل او به مردم آنجا آزادی کامل بخشید و به یهودیانی که سالها در بابل دستگیر ( اسیر ) بودند فرمان بازگشت بمیهن خود و از نوبنیاد کردن معبد اورشلیم راداد .

درود بر فروهر و روان همه پاکان

posted by شارمین مهرآذر @ 1:15 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.