دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

والایی و ارزش زن در آیین ایرانی ( پاره دوم )

برابری و یکسانی زن و مرد :

در آیین مزدیسنان زن و مرد هر دو از یک ریشه گیاهی و در یک زمان ، پاک و آراسته و نیک آفریده شده اند و هیچیک را بر دیگری برتری نیست این دو همگام و باهم به جهان پا میگذارند و در راه آبادانی آن میکوشند.
در همه سخنان زرتشت اسپنتمان از زن و مرد یکسان گفته شده است و هیچگاه یکی را بر دیگری برتری ندارد ، در هیچک نسک و دفتر و آیین زرتشتی که پایه اندیشه و فرهنگ ایرانی است هیچگاه نمیتوان واژه ای در مورد دشمنی با زن و یا نابرابری او با مرد یافت. همه جا این دو باهم برابر و یکسانند:
« روانهای همه زنان و مردان پاک را در هرجا که زاده شده اند را میستاییم. ( یسنا هات 29،بند 2) »
« مرد و زن باید خود آزادانه را خویش را برگزینند . بپاخیزید و در گسترش آیین پاکی و راستی و درستی بکوشید .( یسنا هات 20 ،بند2) »
« زن و مرد باید از انچه راست و نیک یافته و برای خویش برگزینند ، و دیگران را بدان بیاگاهانند تا آنان نیز به راست کرداری رهبری شوند ( یسنا 36 ، بند6 ) »
تاریخ نویسان نگاشته اند :
در زمان مادها و هخامنشیان به ویژه ، همه زنان در کار با مردان هم انباز بودند وهر کاری چه سبک و چه سنگین را همراه با مردان انجام میدادند و در زمان بارداری نیز به مرخصی فرستاده شده و یک پرستار برای او در نظر میگرفتند.
بزرگمهر دانشمند پدر و مادر را یکسان ، سرپرست و مسئول پرورش کودکان به شمار میاورد و اندرز میدهد که پرورش نیک از سوی پدر و مادر سودهای فراوانی خواهد داشت که یکسره به خود آنان بر میگردد ، ولی اگر در آن دریغ و کوتاهی شود فرجام زشتی به بار خواهد آورد که گریبان هردو آنان را میگیرد.
به هر روی هرجا سخنی به میان میاید زن و مرد هردو را در بر میگیرد و هیچگاه نشده است که از یکی بی دیگری سخن گفته شود .دختر و پسر هردو آموزشی یکسان میدیدند و از رده ای همتا و برابر بر خوردار بودند .کودکان تا هفت سالگی نزد مادران می آموختند و سپس راهی آموزشگاهها میشدند.
در شاهنامه فردوسی توسی شاهکار همیشه جاوید ایران زمین ، یکی از بنیادی ترین کارمایه هاییست که در شاءن و شکوه زن و برابریش با مرد به خوبی روشن شده است. زیرا به همان اندازه که مردان بی باکانه پا در میدان های رویداد مینهادند و از خود دلاوری ها نشان میدادند زنان نیز پا به پایشان تاخته و خودنمایی کرده اند.اگر با کاردانی مردانی کارگشایی هایی انجام میشود و گره از مشکلات برداشته میشود چهره درخشان زنانی نیز دیده میشود که با یاری گرفتن از خرد و هوشیاری خود کارها را از پیش میبرند و دشواریها را در هم میکوبند بر خلاف آیین تازیان زن نه تنها ناقص العقل نیست بلکه در آیین مزدیسنا هیچگاه زن بر مرد و برخلاف آن بر دیگری برتری داده نشده اند ولی در جایی میبینیم که مردان سنگدل دختران را زنده به گور میکنند و یا از زنان به عنوان تنها یک جسم و بهتر بگویم یک وسیله بهره میبرند ، اگر در آیینی چند زنی مرسوم بوده و زنان بی ارزش بشمار می آمدند در ایران زنان در اوج شکوه و سربلندی میزیستند و به این دو ( زن و مرد ) یکسان نگریسته میشد . زن نه تنها یک موجوداحساسی نبود ( و نیست ) بلکه در ایران باستان میتوانست به مقام دادگری و گاهی بنا به لیاقتی که از خود نشان میداد به مقام فرمانروایی نیز برسد.
نمونه زنانی که برای این مرز و بوم افتخار بشمار میآیند کم نیستند:
" گرد آفرین " و " گردیه " با مردان دست و پنجه نرم میکردند.و دلاوریها از خود نشان میدهند.
تهمینه ، منیژه و فرنگیس و.... سختیها و دشواریها را در هم میکوبند و از فراز و نشیبهای هراس آور میگذرند و خود و مردان دلخواه را به پیروزی میرسانند. همه اینان در کنار مردانی همچون کاوه ، فریدون ، کیخسرو ، رستم و سهراب و...به خودنمایی و درخشش میپردازند و گاه چاره گر درماندگیهای آنان میشوند.

ادامه دارد ..........

پ.ن :
در آیین زرتشتی یک مرد زمانی میتواند زن دومی بگیرد که همسر پیشین خود مرده باشد و یا همسر او نازا باشد که در این صورت تنها با اجازه همسر اولی خود میتواند دوباره ازدواج کند ( برخلاف دین .... که مردان تا چهار زن جادارند ، بماند که کنیزان نیز حلالند و صیغه هم که جای خود دارد )

posted by شارمین مهرآذر @ 1:23 PM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.