دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

آتش ایرانشاه

زرتشتیان پس از حمله تازیان به ایران و بر چیده شدن حکومت ساسانی به دلیل کشتار و ستمگری که تازیان بر ایرانیان روا میداشتند ، تصمیم مهاجرت به هندوستان را گرفتند( در سال 164 هجری)
پارسیان که عاشق میهن خود بودند نه تنها اقامتگاه خود را در هندوستان سنجان نامیدند بلکه اتش مقدسی را که با خود از ایران آورده بودند را ایرانشاه نامیدند تا با نگاه به آن بیاد ایران و دین و آیین خود بوده و این نام مقدس را از یاد نبرند و از این روست که این ملت نجیب پس از 1300 سال زندگی در ملک غربت هنوز خود را ایرانی میدانند و به ایرانی بودن خود مباهات میورزند و ایران و ایرانی را از دل و جان دوست دارند.
سنجان نخستین اقامتگاه پارسیان ، شهرک کوچکی بود که در اثر استعداد ذاتی و هوشیاری و پشت کار پارسیان پس از یکی دو سده به شهر بزرگ و ثروتمندی تبدیل شد.
در اواخر قرن 15 میلادی برای پارسیان سنجان اتفاق ناگواری روی داد که تعداد زیادی از انها را به دیار نیستی فرستاد شرح ماجرا از این قرار است :
حکمران احمد آباد که سلطان محمد بیقره نام داشت به سنجان لشگر کشید و حکمران هندوی سنجان از پارسیان خواست که او را در دفع سلطان محمد یاری کنند پارسیان نیز دعوت وی را اجابت کردند و به جمع آوری و تجهیز نیرو پرداختند و در نتیجه 4000 پارسی به فرماندهی اردشیر به کمک هندو ها برخاسته با سلطان محمد جنگیدند ، در جنگی که در گرفت به واسطه پافشاری پارسیان و دلاوری بیش از حد اردشیر فرمانده آنان ، هندوها پیروز و مسلمانها شکست خورده و فرار کردند ولی از بخت بد پس از چندماه سلطان محمد با سپاهی بسیار بزرگ برگشت و در جنگ دوم اردشیر کشته شد ، هندوها شکست خوردند و شهر به دست مسلمین افتاد.
پارسیان آتش ایرانشاه را برداشته به کوهسار بهاروت گریختند پس از چندی سرگردانی و آوارگی به نوساری رفته و اتش ایرانشاه را در آنجا تخت نشین کردند. این اتش تا سال 1741 در نوساری بود پس از ان به اودواده منتقل شد و در آتشکده آنجا مکان داده شد ..........این آتش پس از 1219 سال همچنان روشن و قبله گاه هزارها زرتشتی است.

posted by شارمین مهرآذر @ 12:02 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.