دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

شکست ایختوویگو و پادشاهی کوروش

این واقعه را بابلی ها خیلی چکیده نوشته اند و مورخین یونانی اگرچه بیشتر به روشنگری ان پرداخته اند ، ولی اختلافاتی بین نگاشته های آنها وجود دارد به هر حال هرودوت گوید:
شاه ماد ( ایختوویگو) در خواب دید که از شکم دختر او ماندانا ( مادر کورش) تاکی رویید که تمام آسیا را فراگرفت. شاه، مغ ها را گرد آورد، تعبیر این خواب راخواست و آنها گفتند دختر شاه پسری زاید که تمام آسیا را تسخیر نماید.شاه ماد با خود اندیشید و بالاخره تصمیم گرفت دختر خود را به شخصی دهد که خیال طغیان در سر نداشته باشد. با این خیال کمبوجیه پادشاه پارس را ( انزان) که دست نشانده ماد بود اختیار کردو همین که دخترش پسری آورد او را به وزیر خود هارپاگ که از خویشان خود بود سپرد و امر به کشتن وی( کورش) داد.وزیر هم اجرای این امر را از شبان خود خواست و چون اتفاقا در همان اوان زن چوپان " سپاکو " فرزندی مرده زائید مانع از کشت کوروش بدست همسرش شد و او را به پسری اختیار کرد، پس از آن کودک در خفا بزرگ شد تا به سن دوازده سالگی رسیده و همبازی وزیر زاده ها گردید .روزی در حین بازی با انها تندی و سختی کرد و انها شکایت او رانزد شاه بردند.
شاه کوروش را خواست و از جرات و جلاوت او شگفت زده شد. پس از پژوهش در مورد او روشن شد که این پسر نوه اوست ، در ظاهر از این موضوع خوشحال شد و پسر را با مادرش به پارس فرستاد و وزیر را که غفلت در امر شاه نموده بود سیاست نمود. بدین ترتیب که در نهان امر کرد پسر اورا بکشند و از گوشت او ( پسر وزیر) در میهمانی به پدر خوراند و دست و پای پسر مقتول را در ظرفی به او نشان داد.
کوروش در پارس به آموختن اسب سواری و تیراندازی پرداخت تا به رشد رسید و طایفه های پارس را متحد نمود، برشاه قیام کرد. کار به جنگ کشید و در وهله اول کورش شکست خورد ولی مایوس نشد و بر جدیت خود افزود ، تا آنکه شاه به سرکردگی همان وزیر لشگری برای دفع کورش فرستاد و وزیر فرصت را غنیمت شمرد و آشکارا برای انتقام از شاه به کوروش پیوست از این واقعه کوروش قوی شد و عده ای از طوایف که تسلط ماد بودند به طرف او رفتند.
بالاخره خود ایختوویگو با سپاهی به پارس لشگر کشید و در نزدیکی پارس جنگ سختی در گرفت که کوروش پیروز و پادشاه ماد را دربند کرد و این چنین حوکمت هخامنشیان را بنیاگزاری کرد.
این حکایت که از قول هرودوت بود کمی به افسانه شبیه است ولی انچه که مشخص است ، اینست که کوروش با درایتی که داشت توانست حکومت ستمگر ماد را شکست داده ، صلح و آرامش را به ایران برگرداند . او بود که منشور حقوق بشر را برای اولین بار در جهان نگاشت و چند روز پیش ( 29 اکتبر) روز جهانی این بزرگ مرد بود که شوربختانه سران تازی کشور به آن اعتنایی نکردند.
حال اگر میلاد یکی از قهرمانان پوشالی تازیشان باشد سر از پا نمیشناسند، و مردم را به شادمانی برای قاتلان نیاکانشان تشویق میکنند.( متاسفم! )
جاوید ایران ، پاینده سرباز ایرانی

posted by شارمین مهرآذر @ 1:53 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.