دُژَنپَشت

tarikh , farhang, tamadoone iran

 

از زبان داریوش

کوروش بزرگ ، بنیانگزار شاهنشاهی ایران از چهره های ممتاز تاریخ آدمی است. او شاهي خردمند و توانا بود و رفتارش با مردم مغلوب ملايم و معتدل . او پس از كمبوجيه به تخت سلطنت نشست و توانست دولت بزرگ ايران را از نو بنياد گذارد . سازماندهي و تشكيلات حكومتي او مورد تقليد ساسانيان نيز واقع شد.
او نه فقط بناین نخستین امپراطوری بزرگی را ، که ایرانیان را برای 200 سال به قدرت جهانی تبدیل کرد.
اما انچه که ما از شاهنشاه کوروش و جانیشین اش کمبوجیه باقی است سنگ نبشته های اندکی است ، ولی در مورد داریوش مطلب به گونه ای دیگر است . او گزارشگر ماهری است که برای ایجاد امکان ارتباط ملی حتی فرمان به ایجاد خط ملی داد تا از قوانین و اصول جهان داریش سخن گوید و سایه ابهامی در آن باقی نگزارد:

« به خواست اهورا مزدا ، من چنینم که راستی را دوست دارم و از دروغ روی گردانم .دوست ندارم ناتوانی از حق کشی در رنج باشد . همچنین دوست ندارم که به حقوق توانا به سبب کارها ناتوان آسیب برسد.انچه را که درست است من آن رادوست دارم. من دوست برده دروغ نیستم، من بد خشم نیستم، حتی وقتی خشم کسی مرا می انگیزاند ، آن را فرو مینشانم. من سخت بر هوس خود فرمانروا هستم»
این است بخشی ارز باورهای( اعتقادات) داریوش که خود در سنگ نبشته اش اعلام میکند.چنین بیانه ای از زبان یک شاه در سده ششم پ.م به معجزه میماند.از بررسی های دقیق لوحهای دیوانی به این نتیجه میرسیم که در نظام او حتی کودکان خردسال نیز از پوشش خدمات حمایتی اجتماعی برخوردار بودند ، دستمزد کارگران بر اساس نظام منضبط مهارت و سن تقسیم میشده است، مادران از حقوق حق فرزند بهره مند بودند و براساس شرایط خود میتوانستند کار نیمه وقت انتخاب کنند تا به کارهای داخل خانه نیز برسند، حقوق زن و مرد برابر بود و دستمزد کارگرانی که دریافت اندکی داشتند با جیره ویژه ترمیم میشد تا زندگی آسوده ای داشته باشند.
این همه تامین اجتماعی که لوحهای هخامنشی بر آن گواه است برای سد ششم پ.م دور از انتظار است. چنین رفتاری که فقط می توان مترقی خواند نیازمند ادراک و دور نگری بی پایانی بوده است ومختص شاه مقتدر و بزرگی که میگوید : « من راستی را دوست دارم »
ناتوانترین مردم می توانستند و میباست در کار های گروهی نقشی میداشتند.هرمهارتی به کار گرفته میشد و هرکس نقش خود را در بنای اجتماعی ایفا میکرد.
با سخنی از بزرگ مرد ایرانی شهانشاه داریوش سخنم را به پایان میبرم :
« تو ای بنده ! نیک بدان که هستی ، توانایی هایت کدام و رفتارت چگونه است . نپندار که زمزمه های درگوشی و پنهای بهترین سخن است.بیش تر به آنی گوش فرادار ، که بی پرده میشنوی ! تو ای بنده ! بهترین کار را از توانمندان ندان و بیشتر به چیزی بنگر که از ناتوان سر میزند.»
درود بر فروهر و روان تمام دلاوران ایرانی.
پانده ایران و ایرانی

***~***

یک خبر :

با انتشار مجموعه كتاب‌هاي شاهكار، ((معيني كرمانشاهي)) بعد از ((فردوسي)) تاريخ ايران را به نظم مي‌كشد.
رحيم معيني كرمانشاهي مشغول به نظم درآوردن تاريخ ايران‌زمين است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معيني كرمانشاهي تا كنون 15 سال وقت براي به نظم درآوردن تاريخ ايران صرف كرده و حاصل كار او در مجموعه كتاب‌هايي با عنوان “شاهكار” عرضه شده است كه تا حال، پنج جلد از اين مجموعه در يكصدوبيست‌ودو هزار بيت منتشر شده است.
تاريخ ايران به روايت معيني كرمانشاهي از جلد اول تا جلد پنجم، به ترتيب: از فروپاشي ساسانيان تا برآمدن سامانيان، از برآمدن سامانيان تا حمله مغول، از حمله چنگيز مغول تا آغاز جنبش سربداران، از جنبش سربداران و يورش تيمور لنگ تا چگونگي تشكيل سلسله‌ي صفويه و از چگونگي تشكيل سلسله‌ي صفويه تا سلطنت شاه عباس اول را دربرمي‌گيرد. جلد بعدي نيز گويا به شاه عباس اختصاص يافته و مجلدهاي پسين تا ناصرالدين شاه قاجار ادامه يافته و در مراحل چاپ و انتشار است.
مجموعه‌ي “شاهكار” توسط انتشارات سنايي و با طرح روي جلدي كه توسط آيدين آغداشلو كشيده شده، منتشر شده است.
معيني كرمانشاهي با بيان اينكه هزار سال از زمان حيات فردوسي مي‌گذرد و هنوز كسي تاريخ ايران را به نظم درنياورده، درباره‌ي اين كار به خبرنگار ايسنا گفت: سعي دارم تاريخ ايران را با تمام فراز و فرودها و خوبي و بدي‌هايش، با زبان شعر به مردم اين مملكت و جوان‌ها بشناسانم.

***~***
شوربختانه
موبد موبدان ، موبد دكتر جهانگير اشيدري درگذشت.
درود بر فروهر و روان پاک او باد....

posted by شارمین مهرآذر @ 2:48 AM,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

other points

بخشهای وبلاگ

John lives in Toronto and is a freelance illustrator and a designer/animator for CHUM Television. He writes about , design, and visual culture under the pseudonym Robot Johnny

مهمترین لینکها و سایتها

Claire Robertson is an illustrator and toy from Melbourne, Australia. While her illustration clients have included The New York Public Library, Scholastic and Cambridge University Press, it’s her blog Loobylu.com that brings her the most joy and which has attracted the most attention with rave reviews in the Wall Street Journal, WIRED Magazine and The Guardian.

About This Blog

کانون خردگرایی شعوبیه بر پایه راستی و منش پاک و بر سه بنیان پندار،گفتار و کردار نیک پایه گذاری شده و هدفش از نقد ادیان و خرافات تنها برای نشر آگاهی است. کانون به هیچ حزب و دسته سیاسی وابسته نیست و مستقل کار میکند.برای عضویت پس از خواندن قوانین کانون میتوانید به ما ایمیل بزنید تا آگاهی بیشتری به شما در این رابطه داده شود.

Contact Us

This is an open source template, which means that you are free to use it in any way you want to without any obligations. If you decide to use this template, I kindly ask you to leave the "Design by Andreas Viklund" link in the footer. I am also interested in seeing how my templates are used, so feel free to send me an e-mail with a link to your page. If you want more templates to choose from, check out the sites in the "Favorite links" menu to the right!

به ایران بیاندیش آزادی در دستان ماست

فرهنگ ایرانی گوید گستاخ باش تا شک کنی و شک کن تا بیاندیشی

جرات اندیشیدن داشته باش

آگاهی سرآغاز آزادی است

Archives

Previous Posts

آثار احمد کسروی

Links

براي عضويت در خبرنامه سايت ايميل خود را وارد كنيد.

Logo


make money online blogger templates

در صورت فیلتر تارنگار کانون جلوی آدرس اصلی کانون عدد1 را بگذارید اگر موفق نشدید با ما تماس بگیرید. تارنگار کانون را به دوستان خود معرفی کنید.